Werken aan geluidarme voegovergangen | Rijkswaterstaat

Werken aan geluidarme voegovergangen

Nieuwsbericht - Gepubliceerd op: 28 september 2016- Laatste update: 28 september 2016 09:47 uur

Verschillende zienswijzen op het ontwerptracebesluit (OTB) en het ontwerpsaneringsplan (OSP) gaan over geluidsoverlast als gevolg van verkeer dat over voegovergangen rijdt. Een lastig onderwerp, omdat het niet onder de Wet milieubeheer of de Wet geluidhinder valt. Waar mogelijk, probeert Rijkswaterstaat de geluidsoverlast zo veel mogelijk te beperken.

Voegovergangen zijn nodig om de wegdekken van 2 delen van een brug of viaduct - ook wel kunstwerken genoemd - op elkaar te laten aansluiten. Ook kunnen ze het wegdek van een brug of viaduct laten aansluiten op het wegdek van de toeritten. Hans Rijnen, technisch adviseur kunstwerken bij Rijkswaterstaat: 'Vanwege de krimp en de vervorming van het wegdek als gevolg van bijvoorbeeld temperatuurverschillen, moet er altijd een opening zitten tussen de verschillende brugdekken of tussen het brugdek en de toerit. Deze openingen krijgen een voegovergang, zodat het verkeer over de opening kan rijden. Het geluid dat deze voegovergangen voortbrengen als er verkeer overheen rijdt, kan echter tot geluidhinder leiden.'

Geluidwetgeving

'Het geluid dat voegovergangen produceren, valt niet onder de Wet milieubeheer of de Wet geluidhinder', vertelt Marcel Pannekoek, adviseur geluid bij Rijkswaterstaat. 'Een voegovergang brengt hogere maar kortdurende geluidniveaus voort, die je in het jaargemiddelde geluidniveau niet meer terug vindt. Het jaargemiddelde geluidniveau is het geluidniveau dat wordt gebruikt om te toetsen of er sprake is van een overschrijding van geluidnormen. Het is wettelijk gebaseerd op de hoeveelheid verkeer die op een gemiddelde dag in een kalenderjaar gebruikmaakt van de weg. Bij de bepaling van het jaargemiddelde geluidniveau telt het geluid in de avond en nacht overigens zwaarder mee, omdat geluid dan als meer hinderlijk wordt ervaren.'

Geluidseisen

Rijkswaterstaat heeft daarom een aantal jaren geleden zelf geluidseisen opgesteld voor voegovergangen bij nieuwe bruggen en viaducten. 'Zo wordt de geluidoverlast zo veel mogelijk beperkt en hebben de partijen die de voegen aanbrengen, een soort haalbaarheidskader waarbinnen ze kunnen werken', vertelt Hans Rijnen. 'De geluidemissie van een voegovergang mag aan de bovenzijde van de brug of het viaduct niet meer dan 5 decibel hoger zijn dan dat van het verkeer dat over het wegdek rijdt. Onder de brug of viaduct moet de geluidemissie van de voegovergangen zelfs uitkomen onder dat van het verkeer dat over het wegdek rijdt.'

4 bruggen

Het vervangen van de voegovergangen van de bestaande bruggen zijn nu geen integraal onderdeel van de verbreding van het traject Houten-Hooipolder. Rijkswaterstaat bekijkt welke voegovergangen binnen een aantal jaren aan vervanging toe zijn en toegevoegd kunnen worden aan dit project. Het 47 kilometer lange traject van de A27 tussen Houten en Hooipolder dat Rijkswaterstaat onder handen neemt, bevat 60 grote en kleine kunstwerken, waaronder 4 grote bruggen. Bij de voegovergangen van dergelijke grote bruggen kan Rijkswaterstaat niet altijd voldoen aan de zelf opgelegde geluidseisen. 'Bij grotere kunstwerken, zoals bruggen over rivieren, zijn de benodigde openingen tussen de wegdelen groot. Daar heb je dus grote, stalen voegovergangen nodig,' legt Rijnen uit. Marcel Pannekoek: 'Hoewel we dus niet kunnen voldoen aan onze eigen geluidseisen, doen we er alles aan om de geluidsoverlast van voegovergangen zo veel mogelijk in te perken. Bijvoorbeeld door de stilste technisch toepasbare voeg te kiezen.'

Geluidbeperkend

Rijkswaterstaat heeft alle mogelijke beschikbare voegovergangen in kaart gebracht, zodat voor de diverse bruggen een zo goed mogelijke keuze kan worden gemaakt, laat Rijnen weten. 'Voor de bruggen zullen met name vingervoegen of lamellenvoegen in aanmerking komen. Dit zijn gespreide voegen waar de autobanden geleidelijk overheen rijden en die daardoor minder geluid veroorzaken. Daarbij treffen we zo nodig aanvullende geluidbeperkende maatregelen. We beseffen dat we niet in alle gevallen de perfecte oplossing in handen hebben, maar het heeft zeker onze aandacht.'

Nieuws

* Meer nieuws over A27: verbreding traject Houten - Hooipolder