Kansen in beeld voor parkeerplaatsen langs de A1 Oost | Rijkswaterstaat

Kansen in beeld voor parkeerplaatsen langs de A1 Oost

Nieuwsbericht - Gepubliceerd op: 29 september 2016- Laatste update: 29 september 2016 11:36 uur

Bij de verbreding van de A1 tussen Apeldoorn en Azelo worden ook de parkeerplaatsen Struik, Bolder, De Paal en Vundelaar aangepast. Dit biedt kansen om bestaande knelpunten op te lossen en de kwaliteit van de parkeerplaatsen te verbeteren. In juni dachten verschillende belanghebbenden hierover mee.

Meedenksessie met belanghebbenden

Tijdens eerdere openbare inloopbijeenkomsten werden veel vragen gesteld over de mogelijke uitbreiding en herinrichting van de parkeerplaatsen Struik, Bolder, De Paal en Vundelaar. Daarom vond afgelopen juni een aparte sessie plaats over onderwerpen zoals het verbeteren van de ruimtelijke kwaliteit, aanpassingen die de overlast van de parkeerplaats voor omwonenden beperken en kansen voor duurzame inrichting van de parkeerplaatsen. Voor deze bijeenkomst waren belanghebbenden, zoals direct omwonenden, overheden, belangenorganisaties, tankstations, restaurants en Fastned uitgenodigd. De opkomst was goed en de aanwezigen toonden zich erg betrokken.

4 thema's

Eind 2015 had een aantal partijen al een eerste stap gemaakt met het inventariseren van bestaande knelpunten en kansen bij de aanpassing van de parkeerplaatsen. Dit leverde veel informatie, varierend van concrete suggesties tot een aantal onderwerpen waarover wij graag meer ideeen zouden willen genereren. Het gaat dan om:

* Etalage Cleantech: langs het Gelderse deel van de A1 is de ambitie om de Cleantech Regio zichtbaar te maken voor weggebruikers. In de Cleantech Regio werken de gemeenten uit de Stedendriehoek samen met ondernemers, onderwijs en onderzoek aan een schone en duurzame toekomst.

* Etalage streekeigen/landschap: het gaat om het zichtbaar maken van de streekidentiteit en het landschap op de parkeerplaatsen.

* Veiligheid: verkeersveiligheid en sociale veiligheid op en rondom de parkeerplaatsen.

* Doelgroepbenadering: bijvoorbeeld het scheiden van personenauto's en vrachtwagens.

Deze 4 thema's vormden ook de basis van het programma van de meedenksessie in juni. Ook zijn de opmerkingen die tijdens openbare inloopbijeenkomsten op de reactieformulieren zijn gemaakt, tijdens deze sessie meegenomen.

Programma

Het ochtendprogramma startte met een creatieve oefening om de gedachten los te maken. Aanwezigen werden uitgedaagd om onbevooroordeeld in brede oplossingen te denken. Daarna werden de ideeen plenair uitgewerkt rond 4 thema's. In de middag waren de aanwezigen verdeeld over 4 groepen. Iedere groep brainstormde over ideeen en concrete oplossingen voor een van de parkeerplaatsen. Ook dachten zij mee over de mogelijke inrichting van de parkeerplaatsen met hulp van een schetsontwerp. Omdat niet elke oplossing of kans tot de taakstelling van Rijkswaterstaat behoort, zijn in de middag ook ideeen uitgewisseld hoe andere partijen hierin het initiatief zouden kunnen nemen en welke partijen dit zouden kunnen zijn.

Cleantech

Het was lastig om met het thema Cleantech tot een concreet voorstel te komen, omdat de uitvoering van de parkeerplaatsen nog te ver in de toekomst ligt. Ideeen die werden genoemd, zijn onder meer energieneutrale parkeerplaats en een 50:50-verdeling tussen groen en verharding. Ook is het van belang dat alle partijen hier voor open staan en in kansen denken. Rijkswaterstaat zou graag in samenwerking met lokale bedrijven tot een voorstel komen. Omdat er op dit moment geen concrete initiatieven zijn, hebben wij afgesproken dat we in dit project geen maatregelen nemen die initiatieven, die later wel concreet worden, onmogelijk maken.

Eigenheid van de streek

Er waren veel ideeen voor het etaleren van het streekeigene. Dit is mogelijk te maken door bijvoorbeeld op de parkeerplaats verwijzingen naar de identiteit en de kwaliteit van de streek op te nemen. Een ander voorbeeld dat werd genoemd is de beplanting zoveel mogelijk aan te laten sluiten op het karakter van de streek. Dit betekent concreet bij parkeerplaats Vundelaar en De Paal beplanting die past bij het rivierenlandschap en bij Bolder en Struik vegetatietypen die passen bij het droge karakter van de hoge zandgronden.

Veiligheid

Ook over veiligheid is gesproken. Factoren die van belang zijn voor veiligheid zijn licht, toezicht en overzicht. Dus geen hoekjes, struikjes of plekjes waar geen toezicht is. De aanwezigen verzochten ons om lage beplanting toe te passen en de parkeerplaats in te richten voor multifunctioneel gebruik. Door openheid ontstaat ook sociale veiligheid.

Personenauto`s en vrachtwagens

Ook wat betreft het doelgroepenbeleid waren er ontzettend veel ideeen. Hierbij is het vinden van een optimale balans tussen de verlichting op de parkeerplaatsen en het voorkomen van overlast voor omwonenden de uitdaging. Goede verlichting is natuurlijk ook nodig ter voorkoming van criminaliteit op de parkeerplaats, bijvoorbeeld om te voorkomen dat er ingebroken wordt in vrachtwagens. Anderzijds geeft de verlichting juist ook overlast voor omwonenden. Ook op het punt van lang parkeren verschilden de belangen van de aanwezigen. Om langer te parkeren op de parkeerplaatsen is het bijvoorbeeld wenselijk dat toiletgebouwen ook 's nachts open zijn. Omwonenden ervaren ook overlast van vrachtwagens die langer blijven staan, bijvoorbeeld doordat chauffeurs muziek hard laten horen of een barbecue houden.

Opbrengst meedenksessie

Deze dag leverde veel bruikbare ideeen op: voor het gebruik van duurzame materialen, het etaleren van het streekeigene, het beperken van de overlast tot het scheiden van parkeerplaatsen voor personenauto's en voor vrachtwagens. Dit leverde voor het ingenieursbureau Royal HaskoningDHV, dat in opdracht van Rijkswaterstaat de planuitwerking voor de A1 uitvoert, een lijst op met aandachtspunten voor de verdere uitwerking van de parkeerplaatsen. Zij zullen de voorstellen nog nader afwegen en maken in overleg met Rijkswaterstaat, de provincies Gelderland, Overijssel en de Stedendriehoek keuzes voor het vervolg. De maatregelen die hieruit volgen en (positieve of negatieve) gevolgen hebben voor de omgeving, worden opgenomen in het (ontwerp)tracebesluit. Meer informatie vindt u verder op de projectpagina Uitbreiding A1 Oost.

Meer nieuws

* Meer nieuws over Uitbreiding A1 Oost