Premie zelfrijdende auto toch niet zo laag: nieuw hackrisico


UTRECHT, 20160930 -- Door de zelfrijdende auto zouden verzekeringspremies sterk dalen, zo dacht men lang. De kans op ongelukken zou er immers ingrijpend door verminderen. Toch blijken er nieuwe, onvoorziene risico’s bij te komen. Zo claimt een groep computerbeveiligingsexperts de sleutelloze sloten te kunnen hacken. Daarmee lijkt de eens zo laag ingeschatte premie steeds iets hoger te worden, zo concludeert Goedkoopsteautoverzekering.net.

 De experts bleken de toegangstechnologie van verschillende merken te kunnen hacken, zo lieten zij zien op een beveiligingsconferentie in Texas. Het ging onder meer om de sloten van Volkswagen, Ford, Chevrolet, Renault en Opel. Het hacken deden zij op een vrij simpele wijze, door gebruik te maken van algemeen beschikbare apparatuur. Volkswagen gaf aan met de experts om tafel te gaan om de technologieën te verbeteren. Toch toont het beveiligingslek de kwetsbaarheid aan van een computergestuurd systeem.

Eerder schreef Goedkoopsteautoverzekering.net al over de ingrijpende verandering van de bestaande autoverzekeringenmarkt door de zelfrijdende auto. Een directe verzekering zou vermoedelijk de norm worden bij de nieuwe technologie. Over de hoogte van de premie was en is desalniettemin nog veel onduidelijkheid. Het Verbond van Verzekeraars gaf eerder aan dat de zelfrijdende auto zich eerst nog moet bewijzen. Volgens deze instelling is het niet ondenkbaar dat er nieuwe, onvoorziene risico’s de kop opsteken. De ontdekking van de hackmogelijkheid die de kans op inbraak vergroot, is hiervan nog maar een vroeg voorbeeld.

Ook belangrijk om mee te nemen in de premiehoogte is dat auto’s steeds meer worden uitgerust met dure technologie, wat schade kostbaarder maakt. In Groot-Brittannië stegen hierdoor afgelopen jaar premies al met zo’n 13%, zo berichtte The Guardian. Voor de zelfrijdende auto geldt dit eveneens: het vervoersmiddel is volledig uitgerust met de laatste technieken, waarmee schades prijzig zijn.

Verzekeraars zullen de risico’s op moeten vangen door premies te verhogen. Of de premielasten uiteindelijk zelfs hoger uitvallen dan die voor gewone auto’s, valt nog te bezien. Maar duidelijk lijkt dat de voorheen veronderstelde premiedaling toch wat voorbarig was.