Contact en verdieping op tweedaagse passend onderwijs


06-10-2016
Passend onderwijs

,,Wat ik mooi vind aan het Nederlandse onderwijs, is dat jullie zo goed kunnen polderen'', zegt Marc Dullaert, aanjager van het Thuiszitterspact tegen een zaal vol leidinggevenden van de samenwerkingsverbanden po en vo. ,,Maar elkaar aanspreken op verantwoordelijkheden vinden jullie lastig.
Jullie zijn zo beleefd!'' Dat thema blijkt een rode draad in de tweedaagse passend onderwijs, op 5 en 6 oktober in Lunteren.

Passend onderwijs vraagt enerzijds om ruimte en vertrouwen, maar ook om heldere afspraken en doorpakken. Volgens Rinda den Besten, voorzitter van de PO-Raad is het nu tijd om de omslag te maken van samenwerkende besturen in het samenwerkingsverband, naar samenwerking in en rond de school. ,,Ik
zie op steeds meer plekken dat dat lukt. Zo lazen we maandag bijvoorbeeld in de krant dat in Tilburg het aantal thuiszitters in een paar jaar tijd is gehalveerd! Dat sterkt mij in de gedachte dat het principe van passend onderwijs gaat werken.''

Kanteling

Maar om vaart in die kanteling te krijgen, is volgens Den Besten meer nodig. Commitment van schoolbestuurders en een stevige regie van samenwerkingsverbanden in het netwerk van partners. Een schoolondersteuningsprofiel dat geen papieren tijger is, maar als onderdeel van het schoolplan
daadwerkelijk gaat bijdragen aan schoolontwikkeling en een dekkend netwerk van voorzieningen. En met stip op een: afstemming met jeugdhulp en gemeente. Wat hebben besturen en samenwerkingsverbanden nodig om passend onderwijs tot een succes te maken? Die vraag willen de beide sectorraden
aankaarten met hun koersnotitie en online raadpleging op poraad.nl/agendapassendonderwijs.

Over de schutting

Tweedaagsevoorzitters Maaike Huisman en Nico 't Hoofd van de samenwerkingsverbanden po en vo in West-Friesland laten zien hoe het niet moet en hoe wel. Wordt het kind eerst mopperend over de schutting gegooid, even later zoeken ze toenadering.

In werkelijkheid resulteerde deze toenadering in een gedeelde werkplek, vertelt het duo geanimeerd. Het bewijsmateriaal wordt op groot scherm getoond. 't Hoofd: ,,Maaike was de eerste vrouw in mijn leven die mij per mail vroeg samen te wonen.''

Werken aan agendapunten in co-creatie

Tijdens vier co-creatie sessies werken de deelnemers hun kernboodschap en wensen voor een gezamenlijke agenda uit. De opbrengst varieert van `Zorg voor een eenduidige definitie van thuiszitters, zodat we echt grip krijgen op de cijfers' tot `Maak een vuist tegen de perverse prikkel die scholen
ervan weerhoudt leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte op te nemen'. Ook ontstaan in de co-creatie ideeen voor een cursus netwerkleiderschap en een instrument voor zelfreflectie op de bestuurlijke verantwoordelijkheid.

Dat het op sommige thema's lastig is om tot gezamenlijk gedragen kernboodschappen en actiepunten te komen, blijkt 's uit de live stemmingen later op de middag onder leiding van Marc Dullaert. Hij roept zijn publiek dan ook op om zoveel mogelijk met een stem te spreken. ,,Het goud ligt er,
jullie hoeven het alleen nog maar op te graven.''

Veel belangstelling voor privacy en jeugdhulp

Dag twee staat in het teken van workshops, waarbij ook alle schoolbestuurders, medewerkers van samenwerkingsverbanden en partners welkom zijn. Met name voor de workshops 'privacy' (hoe hoort het eigenlijk?), 'samenwerking tussen jeugdhulp en onderwijs in de school' en 'onderwijs op een andere
locatie' is veel belangstelling. Hoewel veel deelnemers aangeven in de eerste plaats voor de contacten naar de tweedaagse te komen, valt er ook altijd wat te halen. ,,Ik heb bij alle drie workshops vandaag iets nieuws opgestoken!", aldus een enthousiaste deelneemster.

Foto's: Ewouter Blokland

Laatst gewijzigd:
donderdag 6 oktober 2016

Bestanden bij dit nieuwsitem

* Opbrengsten co-creatie 'samen werken aan de transformatie' voor agenda po-vo 2017-2018
Pdf1.57 MB