Tilburg biedt nieuw perspectief voor muziekstudenten

EMBARGO tot en met maandag 10 oktober 11.00 uur

PERSBERICHT

Tilburg, 3 oktober 2016

Tilburg biedt nieuw perspectief voor muziekstudenten!

Fontys Hogeschool voor de Kunsten introduceert een eigenzinnige topopleiding voor de klassieke en jazz muzikant van de toekomst.

Academy of Music and Performing Arts (AMPA) Het Fontys Conservatorium gaat op de schop en wordt vanaf september 2017 vervangen door de nieuwe, internationaal georiënteerde Academy of Music and Performing Arts (AMPA). AMPA is een alternatief voor de conservatoria, die grotendeels ingericht zijn op de hiërarchische gang van studie naar het orkest en traditionele concertpodium. Aangezien het werkveld van de klassieke en jazz muzikant aan grote veranderingen onderhevig is, en het orkest lang niet altijd meer het ultieme, of haalbare, streven, focust AMPA op hoogwaardig ensemble spel, interdisciplinair werken en ondernemerschap in een internationale omgeving. Dit doet zij onder het motto: ‘Putting your talent to work!’

Muziekstudent in de dansstudio

Het samengaan van een hoogwaardig conservatorium programma waar optimaal de verbinding wordt gezocht met andere kunstvormen is uniek in Nederland. AMPA is gevestigd in het gebouw van Fontys Hogeschool voor de Kunsten, dat 14 kunstopleidingen in huis heeft. Dat maakt het gemakkelijk voor de studenten om omringd door stretchende dansers, tappende theatermakers en fotograferende vormgevers een nieuwe kijk te krijgen op hun eigen vak. De studenten krijgen niet alleen de mogelijkheid binnen FHK samen te werken met andere disciplines, maar werken ook over de grenzen van hun discipline heen samen met externe kunstenorganisaties. Deze brede kijk en verbinding met de beroepspraktijk fungeert als een versneller van de ontwikkeling van het eigen talent. De studenten gaan ook daadwerkelijk zelf aan de slag met dans, drama en beeldende kunst. Zo kan het zomaar zijn dat je als pianostudent ook eens je vingers op de barre van de balletzaal legt.

Ensembles in residentie

Ook verschuift de focus van het solitaire studeren naar samenspel. Het ensemble vormt het hart van de opleiding. Al vanaf het eerste jaar nemen de studenten deel aan ensembles en vanaf het tweede jaar hebben zij de mogelijkheid hun opleiding zelfstandig vorm te geven rondom deze ensembles. Via het programma “theory on demand” kunnen ze per ensemble zelf specifieke lessen aanvragen en hun eigen practice-based research uitvoeren. Voor een optimaal contact met het werkveld heeft de opleidingen verschillende (inter)nationale ensembles in residentie, waaronder: Nader Ensemble (BE), Ensemble Klang (NL), TEMKO (NL), Malibran Kwartet (BE), Rasscher Saxofoonkwartet (DE), Rob van Bavel Trio (NL) en het Tim Langedijk Trio (NL).

Raf De Keninck

Initiator van de opleiding is de eigenzinnige, Belgische directeur Raf De Keninck. De Keninck:

“We zijn dagelijks verbaasd over de vele ingrijpende veranderingen in onze wereld. Nieuwe ontwikkelingen, nieuwe inzichten en tendensen volgen elkaar sneller dan ooit tevoren op. Zo is ook kunst onderhevig aan heel wat ontwikkelingen en lijkt de plaats van die kunst in onze samenleving wel permanent in transitie. Binnen Fontys Hogeschool voor de Kunsten willen wij dan ook een state-of-the-art muziekopleiding bouwen die aansluit op die veranderlijke (kunst)wereld.

Een nieuwe opleiding die onze studenten optimaal vormt en ze de juiste tools en skills geeft om zich na de opleiding optimaal verder te ontwikkelen. Om van onze studenten voorlopers te maken die een bepalende rol spelen in de ontwikkeling van nieuwe visies op de uitvoeringspraktijk.

Wij zijn ervan overtuigd dat wij onze studenten met deze herprofilering de opleiding van de toekomst aanbieden, zodat ze zich kunnen ontwikkelen tot kunstenaars die ons in de toekomst zullen verbazen en inspireren.”