Efficienter rijden met truck platooning | Rijkswaterstaat

Efficienter rijden met truck platooning

Nieuwsbericht - Gepubliceerd op: 20 oktober 2016- Laatste update: 20 oktober 2016 17:43 uur

Vrachtwagens efficienter later rijden door ze elektronisch in colonnes te koppelen: dat is `truck platooning'. Het is een veelbelovende innovatie waar Nederland als EU-voorzitter veel aandacht aan schenkt.

Minister Melanie Schultz van Haegen onthaalde de eerste colonne van trucks op de 2e Maasvlakte: `Truck platooning zorgt voor veiliger, efficienter en schoner transport.'

Zo staat Rijkswaterstaat nu met de European Truck Platooning Challenge in de finale van de Accenture Innovation Awards. Dit programma ondersteunt de meest innovatieve Nederlandse producten, diensten en concepten.

De transportsector alleen is verantwoordelijk voor ongeveer 25% van alle CO2-uitstoot in de EU. Een percentage dat drastisch omlaag moet, met wel 60%. 1 van de innovaties die daarvoor kan zorgen is truck platooning. Hierbij zijn vrachtauto's elektronisch aan elkaar gekoppeld door middel van gps, wifi en radar. De snelheid en de route, die bepaalt de voorste truck. De andere vrachtwagens volgen automatisch op korte afstand, zonder dat daar de hulp van de chauffeur voor nodig is. Daardoor komt er meer ruimte op de weg vrij voor andere voertuigen. Truck platooning bevordert zo de doorstroming van het verkeer, het verbetert de veiligheid op de weg en het levert besparing op in brandstof en CO2-uitstoot door het constante rijtempo.

EU-voorzitterschap

In april dit jaar kwam de eerste colonne vrachtwagens aan in Rotterdam na een tocht van enkele dagen. Deze test was onderdeel van de European Truck Platooning Challenge: een initiatief in het kader van Nederlands EU-voorzitterschap. Vrachtwagens van verschillende fabrikanten reden vanuit Duitsland en Zweden naar Rotterdam. Het doel van de challenge: laten zien dat truck platooning mogelijk is. En dat is het, stelde minister Schultz van Haegen. Wel merkte zij op dat de verkeersregels in Europa beter op elkaar moeten worden afgestemd om grensoverschrijdend transport mogelijk te maken. Nederland blijft gesprekken tussen EU-lidstaten, bedrijven en kennisinstituten daarom actief stimuleren.

Testen met transportsector

Het Nederlandse bedrijfsleven en de transportsector zien volop kansen voor truck platooning. Met een groot aantal partijen, waaronder de, Peter Appel Transport, Simon Loos, Unilever, Albert Heijn en Jumbo - maar ook topsector logistiek, ANWB - is overeengekomen om volgend jaar in de praktijk te kijken hoe truck platooning kan worden ingezet, geintegreerd in hun logistieke processen. Met 2 a 3 trucks wordt dan op verschillende wegen in Nederland gereden. Deze `real life cases' zijn bedoeld om meer ervaring op te doen om truck platooning zo naar de volgende fase van de innovatielevenscyclus te krijgen.

Accenture Innovation Awards

Op 28 oktober staat Rijkswaterstaat met truck platooning in de finale van de Accenture Innovation Awards tijdens de Accenture Innovation Summit in DeFabrique in Utrecht. Accenture organiseert dit programma jaarlijks om bijzondere innovaties aandacht en erkenning te geven.

Smart Mobility

Meer informatie over truck platooning en andere innovatieve ITS-oplossingen op de weg vindt u op de pagina Smart Mobility.