Laat ouders en school samen beslissen over zorg op school! Regel instemmingsrecht in de wet

Persbericht

Laat ouders en school samen beslissen over zorg op school! Regel instemmingsrecht in de wet

Balans en de NVA vragen de politiek instemmingsrecht van ouders op het handelingsdeel van het ontwikkelingsperspectief goed te regelen in de wet. Geef ouders instemmingsrecht over extra zorg op school. 25 oktober stemt de Tweede Kamer over dit wetsvoorstel. Door instemmingsrecht te regelen in de wet wordt voor iedereen duidelijk dat er samengewerkt moet worden op een gelijkwaardige manier en dat het doel is er samen uit te komen in het belang van goede zorg voor kinderen op school. Zodat ouders, net als in de medische zorg en GGZ-zorg, als een gelijkwaardige partner kunnen samenwerken met school en instemming moeten geven voor inhoud en uitvoering van de zorg aan hun kind. Balans en NVA zijn onlangs een petitie gestart: Laat ouders en school samen beslissen over zorg op school!

www.balansdigitaal.nl/data/nieuws/2016/oktober/laat-ouders-en-school-samen-beslissen-over-zorg-opschool!/

Deze Petitie is al bijna 2000 keer ondertekend en zal aankomende dinsdag 25 oktober worden overhandigd aan de Tweede Kamer. Dit doen Oudervereniging Balans en de NVA samen met Iederin, Laks, en vertegenwoordigers van diverse ouderplatforms. Samen maken zij zich sterk voor instemmingsrecht. De vertegenwoordiging van de ouderplatforms zal gelijktijdig met het aanbieden van de petitie een bundeling van mails met voorbeelden van verhalen uit de dagelijkse onderwijspraktijk waarbij instemmingsrecht het verschil had kunnen maken overhandigen.

Waarom is instemmingrecht echt nodig?

Het komt voor dat ouders niet of nauwelijks weten welke ondersteuning er voor hun kind op school wordt georganiseerd. Dat kan er toe leiden dat een school op een bepaald moment denkt dat ondersteuning niet effectief is en een leerling wil doorverwijzen naar een andere school, terwijl dit voor ouders een complete verrassing is. Ook komt het voor dat afspraken in het handelingsdeel van het ontwikkelingsperspectief vaag en onduidelijk zijn waardoor verwachtingen tussen ouders en school totaal verschillen. Waardoor misverstanden ontstaan of zelfs conflicten. Dit is niet in het belang van het kind en zeker geen passend onderwijs.

Het huidige op overeenstemming gericht overleg zoals nu omschreven in de wet betekent in de dagelijkse praktijk regelmatig dat school iets op papier zet en ouders daar achteraf alleen even over informeert. Van ouderbetrokkenheid of samenwerking is hier geen sprake. Door instemmingsrecht in de wet te regelen wordt dit soort onwenselijke situaties voorkomen. Veel conflicten en problemen over passend onderwijs tussen ouders en school ontstaan door te weinig of slechte communicatie tussen een leerkracht of mentor en ouders en leerlingen. Ouders werkelijk serieus nemen en gebruik maken van hun kennis over de ondersteuningsbehoefte van hun kind wordt te vaak overgeslagen bij het opstellen van het ontwikkelingsperspectief. Goed regelen van samenwerking en inspraak van ouders kan dan ook veel conflicten voorkomen.

De invoering van instemmingsrecht kost geld. Balans en de NVA zijn er van overtuigd dat invoeren van dit wetsvoorstel ook geld zal besparen. Door ouders en school vanaf de eerste zorgen binnen het onderwijs samen te laten werken kunnen conflicten in een later stadium die ook veel tijd en geld kosten worden voorkomen. Bovendien kan instemmingsrecht helpen thuiszitten wat de maatschappij naast een hoop leed voor kinderen en de betrokken gezinnen extra zorggeld kost helpen te verminderen.

Voorbeelden binnen gekomen bij Balans-Advies

1. Vlak voor de zomervakantie nadat hij de entreetoets had gemaakt kwam ik er achter dat mijn zoon (groep 8) een grote leerachterstand heeft. Ik ben hier erg van geschrokken. Er is nooit met mij overlegd of onderzocht hoe het komt dat hij die leerachterstand heeft. Omdat ik nu boos ben geworden willen ze opeens wel iemand een onderzoek laten doen. Maar dan wel door iemand waar de school mee samenwerkt. Ik heb hier geen vertrouwen meer in. Mag ik zelf een onafhankelijk iemand onderzoek laten doen? En hoe vind ik een betrouwbaar adres hiervoor?

2. Onderwerp van de vraag: Rechten van ouders binnen regulier onderwijs waar passend onderwijs wordt gegeven. (Toevoeging Balans: kind is gediagnostiseerd met PDD-NOS met kenmerken ADHD, ouders krijgen begeleiding van GGZ.) Mijn vraag is: Wat zijn onze rechten als ouders binnen het reguliere onderwijs waar passend onderwijs wordt gegeven aan onze zoon. Er is een OPP (ontwikkelingsperspectief) opgesteld, elke 6 weken is er een observatie op school door xxx en iedere 6 weken hebben zij een gesprek met school (leerkrachten en IB-er). Wij mogen alleen niet bij het gesprek aanwezig zijn. Klopt dit? Hebben wij het recht om er elke zes weken ook bij te zijn?

3. SBO wil mijn kind geen kans op regulier onderwijs geven met redenen waar ik het niet mee eens ben. Mijn kind doet het heel goed, maar omdat er al een toelaatbaarheidsverklaring ligt en middelen zijn ingekocht buiten mij om willen ze het traject niet verbreken. De directrice wil niet eens een normaal gesprek met mij aangaan en ik heb al heel veel geprobeerd. Mijn zoon heeft geen gedragsstoornis en heeft voor zijn taal-spraakontwikkeling alleen logopedie nodig. Wat kan ik doen als ik het niet met de school eens ben.