Minder hinder dankzij slimme maatregelen Prinses Beatrixsluis | Rijkswaterstaat

Minder hinder dankzij slimme maatregelen Prinses Beatrixsluis

Nieuwsbericht - Gepubliceerd op: 25 oktober 2016- Laatste update: 25 oktober 2016 14:51 uur

Het zal omwonenden, weggebruikers en scheepvaartverkeer niet zijn ontgaan dat de bouw van de 3e kolk van de Prinses Beatrixsluis en de verbreding van het Lekkanaal op 1 september van start zijn gegaan. Bouwcombinatie Sas van Vreeswijk probeert de eventuele hinder met slimme maatregelen zo veel mogelijk te beperken.

Hoe zorg je ervoor dat omwonenden en weggebruikers zo min mogelijk last hebben van de aanvoer van 500.000 m3 zand? Bouwcombinatie Sas van Vreeswijk heeft deze enorme hoeveelheid zand namelijk nodig voor de verbreding van het Lekkanaal. 'Voordat we met de verbreding van start gaan, moeten we eerst de dijk verplaatsen', vertelt uitvoerder Berry van Oostrom. 'In de praktijk betekent dit dat we zo'n 100 m naar het oosten eerst de nieuwe dijk gaan bouwen. Daarna breken we de oude dijk af. Voor de bouw van die nieuwe dijk is veel zand nodig. En ook voor de verplaatsing van de kazematten (die moeten wijken vanwege de verbreding van het kanaal), de tijdelijke en definitieve wegen en de aanleg van het 'sluiseiland' (het deel tussen de 2e en de 3e kolk) is zand nodig.'

Drastische afname

Sas van Vreeswijk voert het zand aan per schip en zorgt zo voor een flinke afname van vrachtverkeer op de weg. 'De aanvoer van zo'n 500.000 m3 zand is niets niks', zo beaamt Van Oostrom. 'Voer je dit aan met vrachtwagens, dan moet je toch wel rekenen op zo'n 25.000 vrachten en 50.000 transportbewegingen. Dat is voor omwonenden en weggebruikers niet wenselijk. Daarom hebben we besloten het zand per schip aan te voeren. Niet alleen gaat er veel meer zand in een schip, ook zorgen we zo voor een drastische afname van het bouwverkeer.' Om aanvoer per schip mogelijk te maken, heeft Sas van Vreeswijk in september een loswal in het Lekkanaal aangelegd. 'Hiervoor hadden we natuurlijk ook zand nodig, net zoals voor de omleidingroutes. Dit is wel aangevoerd met vrachtwagens. Om de hinder voor de omgeving te beperken, hebben we dit zand buiten de spitsuren aangevoerd. En dat heeft goed gewerkt.'

Veiligheid

Toch is bouwverkeer rondom het Lekkanaal en de Prinses Beatrixsluis niet volledig uit te sluiten. 'Ook al voeren we veel zand aan per schip, je hebt toch vrachtwagens nodig om andere materialen aan te voeren of om het zand van de loshaven naar andere plekken te rijden', legt Van Oostrom uit. 'Om de veiligheid van fietsers te garanderen - je wil gewoon niet dat fietsers en bouwverkeer op dezelfde weg rijden - hebben we een tijdelijke fietsbrug aangelegd over de toekomstige 3e kolk. Die is sinds begin oktober in gebruik. Hierdoor en door het omleiden van het lokale wegverkeer via tijdelijke wegen, is het werkterrein nu vrij van verkeer.'

Beroepsvaart

Daarnaast neemt Sas van Vreeswijk maatregelen om hinder voor de beroepsvaart tijdens de werkzaamheden te beperken. 'Om het Lekkanaal te verbreden, moeten we bijvoorbeeld baggerwerkzaamheden uitvoeren. Dat kan hinderlijk zijn voor het scheepvaartverkeer. We voeren de baggerwerkzaamheden ten noorden van de sluis daarom uit met baggerpontons, die in een soort werkkanaal - tussen de oude en nieuwe damwand - gemiddeld zestig meter verbreden. Zo houden we de beroepsvaart en baggerschepen grotendeels gescheiden en beperken we de overlast voor schippers.'

Meer nieuws

* Meer nieuws Aanleg 3e kolk Beatrixsluis en verbreding Lekkanaal