PO-Raad herkent zorgen Onderwijsraad om passend onderwijs


05-12-2016
Passend onderwijs

Twee jaar na invoering van passend onderwijs signaleert de Onderwijsraad diverse aandachtspunten die een succesvolle invoering van passend onderwijs in de weg staan; onder meer rond de registratie van geboden ondersteuning en rond het ontbreken van een dekkend ondersteuningsaanbod. De PO-Raad
herkent grotendeels de zorgen van de Onderwijsraad.

De Onderwijsraad signaleert dat het moeilijk is om de geboden ondersteuning te vergelijken met de situatie van voor de invoering van passend onderwijs. Scholen gaan verschillend om met de toekenning van ondersteuning en het administreren daarvan. De raad vraagt zich af hoe de overheid de
verantwoordelijkheid voor het stelsel kan nemen, als zij hierover onvoldoende informatie heeft. De PO-Raad heeft hier eerder ook al op gewezen. Door de decentralisatie ligt immers meer verantwoordelijkheid bij de samenwerkingsverbanden. Via het Dashboard passend onderwijs en de kijkglazen van
DUO hebben zij inzicht in hun eigen kengetallen en trends. Het is aan de scholen om voor leerlingen die extra ondersteuning krijgen een ontwikkelingsperspectief op te stellen. De inspectie controleert dat.

Niet alleen focussen op thuiszitters

Het succes van passend onderwijs moet niet alleen afgemeten worden aan het aantal thuiszitters, vindt de raad. Bij een te eenzijdige focus op het terugdringen van het aantal thuiszitters kunnen niet alleen de overige doelen en verwachtingen rondom passend onderwijs naar de achtergrond
verdwijnen, maar bestaat ook het gevaar dat de politiek te snel wijzigingen in de huidige koers wil aanbrengen.

Geen dekkend ondersteuningsaanbod

Scholen zijn terughoudend om zich in een bepaald type aanbod te specialiseren, constateert de Onderwijsraad, waardoor een deel van de leerlingen geen toegang zou hebben tot de benodigde specialistische ondersteuning. De PO-Raad ziet ook dat veel scholen hier nog een slag te maken hebben. Zij
denkt dat het schoolondersteuningsprofiel een krachtig instrument kan zijn om tot een gezamenlijke visie op passend onderwijs in de school te komen. Wat de PO-Raad betreft valt of staat het succes daarnaast bij een stevige basisondersteuning vanuit het samenwerkingsverband, zodat leerlingen zo
dicht mogelijk bij huis naar school kunnen. Als het gaat om zeer specialistische voorzieningen stimuleert de PO-Raad het maken van bovenregionale afspraken. Samenwerking met de jeugdhulp en gemeenten is daarbij essentieel.

Governance

Ook de governance van de samenwerkingsverbanden is een aandachtspunt uit het rapport dat de PO-Raad herkent. Nog niet overal zijn het interne toezicht en doorzettingsmacht goed geregeld en zijn rollen en posities van bij samenwerkingsverbanden aangesloten besturen voldoende helder. De PO-Raad
organiseerde hier al verschillende bijeenkomsten en workshops over. Om de regionale bestuurskracht verder te versterken biedt de PO-Raad diverse vormen van ondersteuning aan.

In de praktijk

`In de onderwijspraktijk bestaat een negatief beeld van passend onderwijs', luidt het rapport van de Onderwijsraad verder. Deze beeldvorming dateert al van ver voor de invoering en is lastig te kantelen, constateerde ook de PO-Raad al eerder. Waar passend onderwijs leidt tot een toename in
werkdruk en bureaucratie is die beeldvorming ook terecht, vindt de PO-Raad. De grote regionale verschillen maken echter duidelijk dat de oplossingen hiervoor ook in de regio gevonden moeten worden.

Verevening

Evenwel adviseert de raad scherp in het vizier te houden of verschillen niet te groot worden. Het mag bijvoorbeeld niet zo zijn dat leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte in een regio met een grote vereveningsopgave minder kansen krijgen dan leerlingen elders in het land. Op dit
moment komt uit onderzoek geen eenduidig beeld naar voren, maar ook de PO-Raad blijft dit een zorgpunt vinden.

De PO-Raad onderschrijft tot slot het punt dat besturen aan zet zijn om de betrokkenheid van leraren en het draagvlak voor passend onderwijs in de scholen te vergroten. De besturen moeten samen met scholen en leraren de doelen voor passend onderwijs verder concretiseren. Versterking van de
deskundigheid van leraren zowel binnen schoolteams als via de lerarenopleidingen en specifieke aandacht voor de communicatie met ouders zijn daarbij essentieel.

Uiteindelijk vindt de PO-Raad dat passend onderwijs gewoon goed onderwijs voor ieder kind moet zijn. Regulier waar het kan, speciaal waar nodig.

Lees hier het volledige advies van de Onderwijsraad.

Laatst gewijzigd:
maandag 5 december 2016