Bediencentrale Amerongen: van bouw naar bediening | Rijkswaterstaat

Bediencentrale Amerongen: van bouw naar bediening

Nieuwsbericht - Gepubliceerd op: 12 december 2016- Laatste update: 12 december 2016 13:23 uur

Een mijlpaal voor de nieuwe bediencentrale bij Amerongen is aanstaande: komend voorjaar wordt de bouw afgerond. Daarna gaat hoofdaannemer Siemens het bedieningsgedeelte verder inrichten.

Tijd voor een terugblik op de bouw met Dick Zwijnenburg, projectleider bij aannemer Van Deelen, en Wim Spenkelink, adviseur Ruimtelijke Kwaliteit en Vormgeving bij Rijkswaterstaat.

Aannemer Van Deelen werkte ongeveer 7 maanden aan deze bediencentrale. Zwijnenburg: 'Dat is relatief kort, zeker gezien het hoge architectonische gehalte van het ontwerp. Denk bijvoorbeeld aan de ronde vormen en de geveltegels en -kozijnen, die speciaal voor dit werk zijn ontwikkeld.'

Vanaf de 1e verdieping worden straks de 3 stuwcomplexen van Driel, Amerongen en Hagestein bediend. Maar de bediencentrale heeft meer functies, legt Spenkelink uit. 'Naast enkele kantoorplekken en technische ruimtes komt er op de begane grond een multifunctionele ruimte waar publiek kan worden ontvangen voor voorlichting. Zij mogen straks ook op de 1e verdieping het dakterras op, met een mooi uitzicht over de Amerongse stuw.'

Grote uitdaging: het eiland

De bediencentrale staat op een eiland en dat bleek een grote uitdaging tijdens de bouw. Zwijnenburg: 'We waren minder flexibel in de aanvoer van materiaal en bijvoorbeeld de inzet van een hijskraan. Daarom hebben we vooraf goed nagedacht om de logistiek zo effectief mogelijk in te richten en daarmee binnen de strakke planning te blijven. Dat is goed gelukt.' De geveltegel bleek eveneens een belangrijk aandachtspunt. 'Vanuit esthetisch oogpunt is deze tegel het visitekaartje van de bediencentrale. Technisch gezien bepaalt het tegelwerk de maatvoering voor het hele gebouw, zoals de plaats en afmetingen van kozijnen en wanden. Die strakke maatvoering heeft van ons de nodige concentratie gevraagd.'

Bijzonder effect

Spenkelink is tevreden over de uitvoering. 'Het fraaie ontwerp van de architect blijkt na realisatie goed aan te sluiten op zijn omgeving. Een mooi voorbeeld zijn die ruitvormig geglazuurde geveltegels, voorzien van hellende vlakjes. Afhankelijk van waar je staat, het moment van de dag en het seizoen, geeft de weerspiegeling van de omgeving het gebouw een andere uitstraling. Een bijzonder effect waar ik heel blij mee ben. Het is dan ook de verwachting dat dit ontwerp veel aandacht zal trekken van de architectuurbladen.'

24 uur per dag beschikbaar

Ook andere vooraf gestelde ontwerpeisen komen goed terug, ziet Spenkelink. 'De bediening moet bijvoorbeeld 24 uur per dag door kunnen gaan. Mede om die reden is er een beveiligingsschil aangebracht tussen publieke ruimtes en het bedieningsgedeelte.' Daarnaast vroeg Rijkswaterstaat een gebouw met een laag energiegebruik en minimale milieulast zonder gebruik van fossiele brandstoffen. 'Dat komt onder meer naar voren in reflecterend, warmtewerend glas en onderhoudsvrije tegels. Een slim klimaatsysteem dat warmte uit de omgeving haalt en terugwint uit koellucht, zorgt middels een vraaggestuurde warmte/koude-levering voor een aangenaam klimaatcomfort.'

Boeg van een schip

Zwijnenburg kijkt met een prettig gevoel terug op dit project. 'Het is een fraai en bijzonder gebouw geworden dat als een boeg van een schip door de lucht klieft. Ik ben er vooral trots op dat Van Deelen, in goede samenwerking met Rijkswaterstaat, dit project in relatief korte tijd heeft kunnen realiseren.'

De bouw van de bediencentrale is zo goed als klaar, maar nog niet helemaal gebruiksklaar. Spenkelink: 'De komende tijd werkt hoofdaannemer Siemens aan het inrichten van de bediening. Eerst moeten de techniekgebouwen op ieder stuwcomplex gerealiseerd worden, waarna de 3 stuwen vanaf 2019 vanaf deze locatie bediend worden.'

Meer informatie

Meer informatie vindt u op de projectpagina Nederrijn en Lek: renovatie stuwensemble.