Maximumsnelheid omhoog op delen van A2, A7, A12, A15 en A28 | Rijkswaterstaat

Maximumsnelheid omhoog op delen van A2, A7, A12, A15 en A28

Nieuwsbericht - Gepubliceerd op: 15 december 2016- Laatste update: 15 december 2016 16:00 uur

Rijkswaterstaat verhoogt de maximumsnelheid op een vijftal deeltrajecten naar 130 km/h. Het definitieve verkeersbesluit voor de verhoging van de snelheid op deze trajecten staat vandaag in de Staatscourant.

Met deze verhoging mag vanaf vrijdag 23 december 2016 op 62 procent van de snelwegen 130 gereden worden. Het nieuwe snelheidsregime geldt voor:

* A2 knooppunt Leenderheide (km 169,9) tot Budel (km 185,2) in beide richtingen, behalve tussen km 181,70 en km 183,45 richting Budel en tussen km 183,30 en km 181,25 richting knooppunt Leenderheide waar de maximumsnelheid 120 km per uur blijft vanwege een plaatselijk wegversmalling. Na uitvoering van maatregelen om de verkeersveiligheid te vergroten, wordt de maximumsnelheid verhoogd naar 130 km per uur (uiterlijk in 2018).

* A7 Tijnje (km 152) tot knooppunt Drachten (km 165,5) in beide richtingen met uitzondering van een lokale verlaging van 100 km per uur overdag op A7 bij knooppunt Drachten.

* A12 knooppunt Gouwe (richting Den Haag vanaf km 30 en richting Utrecht vanaf km 28,4) tot Reeuwijk (km 33) in beide richtingen.

* A15 Tiel West (km 127,2) tot knooppunt Valburg (km 155,3) en in de andere rijrichting van knooppunt Valburg (km 155,3) tot Meteren (km 118,5).

* A28 Tussen aansluiting Uithof/Den Dolder (km 5,8) tot Maarn (km 16,7) en in de andere richting van Maarn (km 17,2) tot Uithof/Den Dolder (km 5,8).

Vanwege groot onderhoud op de A15 van Tiel-West (km 127,2) naar Echteld (km 34) en van Echteld (km 34) naar Meteren (km 118,5) zal hier de maximumsnelheid pas na de uitvoering van het groot onderhoud ingaan (planning december 2018).

Een overzicht van deze en meer wegen is te vinden op de pagina Maximumsnelheid.

Maximumsnelheid in Nederland

In Nederland is de maximumsnelheid 130 km/h. Op een aantal snelwegen geldt echter een lagere limiet. Dit heeft bijvoorbeeld te maken met de verkeersveiligheid, denk aan snelwegen met scherpe bochten of korte afritten, en met de normen voor milieu en natuur. Als er ruimte is vanuit het oogpunt van milieu, natuur en verkeersveiligheid gaat de snelheid omhoog naar deze wettelijke norm hierdoor wordt het beeld op de snelweg steeds eenduidiger.