Veiligheid

Politie surveilleert

Een veiliger Nederland: daar streeft het kabinet naar. De inspanningen van de laatste jaren hebben resultaat opgeleverd. Nederlanders voelen zich minder onveilig, het aantal slachtoffers van gewelds- en vermogensdelicten daalt gestaag. De goede resultaten stimuleren het kabinet om op de ingezette weg naar een veiliger Nederland door te gaan. Veel is geïnvesteerd in handhaving en versterking van politie en strafrechtketen. Het stellen van duidelijke grenzen werkt. Maar er is meer nodig. Ook de samenwerking tussen de organisaties, zoals politie, brandweer, ambulancediensten en gemeenten, moet beter. Zo moet iedere gemeente eind 2007 een integraal veiligheidsplan hebben.

Bij de aanpak van overlast en verloedering is ook de samenwerking met organisaties als corporaties, scholen en welzijnsorganisaties van belang. De kwaliteit van de omgeving waarin we leven draagt immers bij aan het gevoel van veiligheid. Topprioriteit blijft het tegengaan van radicalisering en terrorisme. Het accent ligt op het voorkomen van crises, maar we moeten onze ogen niet sluiten voor het feit dat calamiteiten zich toch kunnen voordoen. Samenwerking is in beide gevallen een kernbegrip. Samenwerking tussen alle partijen die verantwoordelijk zijn voor de nationale veiligheid, maar ook samenwerking in EU-verband.

Wat gaan we doen?

Naar een veiliger samenleving’: zo heet het programma waarmee het kabinet op weg is naar een veiliger Nederland. Met ieder politiekorps zijn nieuwe prestatieafspraken gemaakt. De accenten liggen op: opsporing, dienstverlening, toezicht en handhaving en de kwaliteit van het werk. Afspraken gaan bijvoorbeeld over het aantal opgebrachte verdachten, de aanpak van veelplegers, de oog- en oorfunctie in de wijken en de kwaliteit van het personeel.

Eén landelijke politieorganisatie: Binnen de politie streven we naar meer eenheid en slagvaardigheid. De politie moet beter functioneren ‘van wijk tot wereld’. Daarom komt er een voorstel voor een nieuwe Politiewet waarin de 26 politiekorpsen worden samengevoegd tot één landelijke organisatie. De burgemeester en de officier van justitie houden het gezag op lokaal niveau. Verder gaan we de politie versterken door meer mensen aan te nemen. In 2014 kan de politie extra zijn uitgebreid met 1500 plaatsen. Verder komen er maatregelen om het geweld tegen politiefunctionarissen en andere mensen met publieke functies met kracht tegen te gaan. Voor de aanpak van overlast in de openbare ruimte krijgen de burgemeester n de politie meer bevoegdheden. Zo kan de burgemeester besluiten tot preventief fouilleren of ingrijpen bij huiselijk geweld.

Probleembuurten: twaalf steden maken plannen om probleembuurten aan te pakken. Via de gemeenten stimuleert het kabinet dat alle partijen die hierbij zijn betrokken, zoals bewoners, scholen en corporaties, elkaar vinden. En onder de titel ‘Nieuwe coalities voor wijken’ maken BZK en VROM met elf gemeenten concrete afspraken om stadswijken te verbeteren.

reisdocumenten

Terrorismebestrijding

  • Het kabinet breidt de bestuurlijke mogelijkheden uit om radicalisering in een vroeg stadium aan te pakken. Het wetsvoorstel Bestuurlijke maatregelen maakt het mogelijk om in te grijpen, zonder te wachten op strafrechtelijke feiten.
  • Uitbreiding Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD): voor 2007 staat een uitbreiding gepland van 150 plaatsen.
  • Verbetering informatieverstrekking: via publicaties en bijeenkomsten krijgt het lokaal bestuur informatie over terrorismebestrijding en de aanpak van radicalisering.
  • Er zijn nieuwe afspraken gemaakt met de minister van Defensie over de structurele rol van de krijgsmacht bij crises en rampen. De minimaal gegarandeerde inzet stijgt van 3000 tot 4600 militairen.
  • Het uitwisselen van informatie is cruciaal. In het project ‘Veiligheidsverbetering door Information Awareness’ zal de contraterrorisme Informatiebox (een samenwerkingsverband tussen de belangrijkste veiligheidsinstanties) onder leiding van de AIVD verder worden ontwikkeld.
  • Internationaal: uitwisseling van informatie tussen politie- en andere handhavingsdiensten. Met Duitsland, België, Luxemburg en het Verenigd Koninkrijk worden grensoverschrijdende bevoegdheden van de politie uitgebreid.
  • Er komen gezamenlijke patrouilles, en de samenwerking tussen crisiscentra wordt verbeterd.
  • Op rijksniveau vinden twee crisisoefeningen plaats. Eén daarvan, de oefening ‘Voyager’, is een samenwerkingsverband tussen BZK en Defensie.

Streefcijfers politie

De politie heeft een aantal streefcijfers waaraan zij haar prestaties toetst. Enkele voorbeelden.

  • Beantwoorden van oproepen bij Landelijk Telefoonnummer Politie. Streefwaarde in 2007 is 80% binnen 20 seconden, binnen
    30 seconden 90%.
  • Aantal verdachten naar het Openbaar Ministerie: streefwaarde in 2007: 261.000.
  • Tevredenheid over politieoptreden bij laatste contact: streefwaarde is 56% (zeer tevreden) in 2007.