Antwoorden op kamervragen over het gebruik van de website crisis.nl in de berichtgeving bij calamiteiten

Antwoorden op kamervragen van het lid Jacobi (PvdA) over het gebruik van de website crisis.nl in de berichtgeving bij calamiteiten.

1. Vraag
Past het gebruik van de website crisis.nl bij de storm van 18 januari 2007 in de oorspronkelijke plannen voor deze site, of is pas gedurende deze dag door omstandigheden besloten om de site hiervoor te gebruiken?

1 Antwoord
De site crisis.nl is ontwikkeld om het publiek in geval van calamiteiten te informeren. Bij het afgeven van de stormwaarschuwing was de verwachting dat veel mensen informatie zouden gaan zoeken. Daarom is door het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties besloten om zowel crisis.nl in te zetten als het centrale publieksinformatienummer 0800-1351 open te stellen.

2. Vraag
Deelt u de mening dat het voor de burgers in Nederland duidelijk is waar en hoe zij informatie kunnen krijgen in geval van calamiteiten en wat de positie van crisis.nl hierin is?

2. Antwoord
Ja.

3. Vraag
Hoe is ruchtbaarheid gegeven aan de rol van crisis.nl als verstrekker van actuele gegevens over rampen en calamiteiten?

3. Antwoord
Bij de formele start van crisis.nl in september 2005 zijn diverse media uitgenodigd. Hierover is bericht op radio1, RTV-Utrecht en het NOS-journaal. Tijdens incidenten, zoals tijdens de storm van 18 januari jl., is de inzet van zowel crisis.nl als het publieksinformatienummer 0800-1351 door middel van een persbericht gecommuniceerd.

4. Vraag
Hoe werkt u aan een duidelijke en een, voor zover mogelijk, multimediale aanpak van de voorlichting bij rampen?

4. Antwoord
Bij een crisis of een ramp is een multimediale benadering essentieel. Daarom beheert het Expertisecentrum Risico- en Crisiscommunicatie (ERC) van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties diverse instrumenten als www.crisis.nl; het publieksinformatienummer 0800-1351 en SMS alert. Tijdens een crisis worden naast deze instrumenten ook vele andere instrumenten ingezet (persberichten, persmomenten, teletekstberichten etc.). Het type incident is uiteraard van invloed op de gehanteerde middelenmix.

5. Vraag
Deelt u de mening dat de informatievoorziening structureel aandacht moet hebben in oefenplannen en oefeningen bij crisis? Zo ja, hoe wilt u dit realiseren? Zo neen, waarom niet?

5. Antwoord
Ja. Zowel op nationaal als regionaal niveau wordt veel geoefend. Communicatie (zowel tussen de hulpverleningsdiensten onderling als richting publiek) vormt daarin een belangrijk onderdeel.