Gehandicaptenzorg maakt kwaliteit zichtbaar

Met het opstellen van een kwaliteitskader heeft de gehandicaptenzorg weer een stap gezet naar kwaliteitsverbetering in de sector.

Staatssecretaris Bussemaker, die het Visiedocument Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg gisteren kreeg aangeboden, is blij dat de gehandicaptenzorg werk maakt van het meetbaar maken van de kwaliteit van de zorg. “Want alleen op die manier kunnen cliënten, cliëntenraden, beroeps- en brancheorganisaties, zorgverzekeraars en inspectie zien hoe het met de kwaliteit in een zorginstelling is gesteld”, zei ze.

Ze wees erop dat kwaliteitsverbetering niet alleen goed is voor cliënten, maar ook voor de mensen die werken in de zorg. “Want werken in een instelling waar de zorg goed is, waar er aandacht is voor het lichamelijke en emotionele welzijn van mensen, daar doe je je werk met plezier.”

Vergelijken
Met de volgende stap, het ontwikkelen van prestatie-indicatoren, is de gehandicaptenzorg al een eind gevorderd. Die moeten ervoor zorgen dat cliënten straks de zorg en ondersteuning van instellingen onderling kunnen vergelijken. Een belangrijke indicator is bijvoorbeeld de mate waarin een cliënt betrokken is geweest bij het opstellen van zijn ondersteuningsplan en het percentage cliënten dat positief oordeelt over dit plan.

Aan het kwaliteitskader hebben alle partijen uit de gehandicaptenzorg meegewerkt: cliëntenorganisaties, zorgaanbieders, beroepsorganisaties, verzekeraars, de Inspectie voor de Gezondheidszorg en het ministerie van VWS.

KiesBeter
Bussemaker zette gisteren ook een nieuw onderdeel van de website kiesBeter.nl in werking: kwaliteitsinformatie over de gehandicaptenzorg . De informatie is nu nog beperkt, maar wordt uitgebreid met feiten en cijfers over kwaliteit en met ervaringen van cliënten.