Antwoorden op kamervragen over eigen telefoonlijnen voor de politie

Vragen van het lid Brinkman (PVV) aan de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties over eigen telefoonlijnen voor politie.

1. Vraag
Bent u op de hoogte van het artikel “Centrum wil eigen lijnen voor politie”? (Het Parool, 17 februari 2007)

1. Antwoord
Ja.

2. Vraag
Deelt u de mening dat burgers hun eigen bureau in de buurt direct zouden moeten kunnen bellen? Zo neen, waarom niet? Zo ja, bent u bereid hiervoor beleid te ontwikkelen, zodat het centrale nummer 0900-8844 voor een groot gedeelte vervangen kan worden door het telefoonnummer van het plaatselijke politiebureau?

2. Antwoord
Een rechtstreekse telefonische bereikbaarheid van de plaatselijke politiebureaus doorkruist de organisatie van de telefonische bereikbaarheid die met de invoering van 0900-8844 is en wordt nagestreefd.

Doel van het 0900-8844-nummer is de service aan de burger te vergroten, met name door betere en meer eenvoudige bereikbaarheid van de regionale politiekorpsen. Met dit landelijke nummer is de politie in de buurt dag en nacht bereikbaar geworden voor de meest uiteenlopende vragen en verzoeken om informatie. De telefoongesprekken worden bij de meeste regio’s aangenomen door speciaal opgeleide medewerkers die over de juiste informatie beschikken om het merendeel van de oproepen direct af te handelen: het doorverbinden naar de achterliggende operationele organisatie is daardoor in veel gevallen niet noodzakelijk waardoor deze wordt ontlast.

De invoering van het landelijk telefoonnummer politie is destijds tot stand gekomen op gezag van het korpsbeheerdersberaad. De algemene (niet-spoedeisende) telefonische bereikbaarheid van regionale politiekorpsen behoort tot de verantwoordelijkheid van de regionale korpsbeheerders, evenals het binnen de regio beschikbaar stellen ---naast 0900-8844--- van rechtstreekse telefoonnummers.