Effecten vormgeving kilometerprijs bij variabilisatie van bpm, mrb en Eurovignet

De bandbreedte van de varianten loopt uiteen van een variabilisatie van 25% BPM en MRB exclusief provinciale opcenten tot 100% BPM en MRB inclusief opcenten. Het (gedeeltelijk) variabiliseren van BPM leidt tot een toename van het personenautopark variërend tussen de 1,1% (25%) en (1,9%). Invoering van een kilometerprijs voor vrachtverkeer leidt tot hogere variabele kosten en tot minder vrachtwagenkilometers. De afname is echter zeer beperkt (0,7%). De invoering van een kilometerheffing heeft slechts geringe invloed op de uitstoot per kilometer. Er zijn slechts geringe samenstellingeffecten. Er is wel sprake van een volume-effect: door afname van het aantal voertuigkilometers is er sprake van een positief effect op het milieu. Als gevolg van de invoering van de kilometerprijs neemt de uitstoot van CO2 uit automobiliteit af tussen de 10,1% (25% BPM) en de 17,6% (100% BPM).