Scherpe bochten langs rijkswegen krijgen motorvriendelijke vangrail

Zondag 22 april 2007 is de eerste officiële motorvriendelijke vangrail langs een rijksweg feestelijk onthuld. Dit gebeurde in het knooppunt Holendrecht Zuid (A9/A2) door Max de Groot, hoofdingenieur-directeur van Rijkswaterstaat Noord-Holland, Martin de Graaff, directeur Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging (KNMV) en Nico Perk, voorzitter Motorrijders Actie Groep (MAG) in het bijzijn van vele motorrijders.

Met de onthulling van de eerste motorvriendelijke vangrail start Rijkswaterstaat met het landelijke project waarbij vangrails in bochten van rijkswegen veiliger voor motorrijders worden gemaakt. Met name in scherpe bochten van op- en afritten en verbindingswegen kunnen de traditionele vangrails voor motorrijders een verhoogd risico vormen. Op die plaatsen kan een motorrijder vrij eenvoudig grip verliezen.

Met de ervaring van de Motorrijders Actie Groep (MAG) en Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging (KNMV) en de kennis van Rijkswaterstaat zijn criteria opgesteld voor het plaatsen van motorvriendelijke vangrails. Criteria zijn onder andere scherpe bochten, minder ruimte voor uitwijkmanoeuvres of zichtproblemen. De komende jaren brengt Rijkswaterstaat ongeveer 60 kilometer motorvriendelijke vangrails aan in bochten van rijkswegen. Nederland loopt hierin voorop in de wereld.

Op autosnelwegen vallen gemiddeld jaarlijks 4 doden en 17 ziekenhuisgewonden te betreuren onder motorrijders als gevolg van een aanrijding met een vangrail. Het is nu nog niet aan te geven hoe deze cijfers veranderen als gevolg van plaatsing op grote schaal van motorvriendelijke vangrails. Hiervoor is wereldwijd nog te weinig onderzoek verricht naar de effecten van dit soort vangrails. Rijkswaterstaat, MAG en KNMV verwachten wel dat er minder slachtoffers en minder letselschade zal optreden.

Gedeelde verantwoordelijkheid De veiligheid van de motorrijder is een gedeelde verantwoordelijkheid. In de eerste plaats kan de motorrijder zijn snelheid aan passen aan de bocht. Daarnaast heeft ook de wegbeheerder een verantwoordelijkheid voor de veiligheid. Rijkswaterstaat geeft hieraan invulling door de plaatsing van motorvriendelijke vangrails in voor motorrijders gevaarlijke bochten. Als er dan onverhoopt iets mis gaat, dan geeft de vangrail een verhoogde beveiliging voor de motorrijder.

Pilot knooppunt Muiderberg In het knooppunt Muiderberg is in 2001 een motorvriendelijke vangrail geplaatst als pilot langs een autosnelweg. Tijdens deze pilot hebben zich (gelukkig) geen ongevallen voorgedaan met motorrijders die in aanraking kwamen met de vangrail. Wel zijn er ongevallen met auto’s geweest. Daaruit blijkt dat de motorvriendelijke vangrail niets afdoet aan de veiligheid voor automobilisten.