Toespraak minister Donner bij de de bijeenkomst Sociale Innovatie in de Erasmus Universiteit Rotterdam

Toespraak minister Donner bij de bijeenkomst Sociale Innovatie in Rotterdam

06-06-07NCSI conferentie, Rotterdam

Sociale Innovatie

Uit de geschiedenis weten wij dat onze voorvaderen, de Batavieren, in holle boomstammen de Rijn af kwamen zakken; zij vestigden zich hier, zij dronken bier en zij verdobbelden hun vrouwen. Wij zakken niet meer in boomstammen de Rijn af, maar varen er met motorboten op; dat is technische vernieuwing. Wij drinken nog steeds bier en wij dobbelen helaas ook nog steeds, maar wij verdobbelen onze vrouwen niet meer; dat is sociale innovatie.

Ieder zal dan ook het belang van sociale innovatie moeten erkennen. Maar veel sociale vernieuwing wordt niet als zodanig herkend. Neem nou het verschijnsel dat het kabinet de tijd heeft genomen om zich eerst in de materie in te werken in dialoog met uitvoerders, burgers en betrokkenen; het is sociale vernieuwing, het heeft een heilzame werking maar het oogst niet alom waardering. Dat is helaas vaker het lot van sociale vernieuwers; zij worden niet direct als sociale vernieuwers herkend. Pas later ziet men de voordelen.

In de afgelopen drie maanden heb ik veel voorbeelden gezien van sociale vernieuwing en innovatie. Nieuwe werkwijzen om jongeren oude ambachten te leren; nieuwe methoden om mensen weer in te schakelen in de samenleving; nieuwe manieren om ouderen in het arbeidsproces ingeschakeld te houden, of om geestelijk gehandicapten volop mee te laten participeren in bedrijven. Om ons heen zien we voortdurend vernieuwing; het is vaak zo gewoon dat het al bijna niet meer opvalt; dan stellen we alleen maar vast wat veranderd de wereld toch snel.

Juist daarom is een centrum als het Nederlands Centrum voor Sociale Innovatie van belang. Niet omdat de innovatie daar plaatsvindt. Maar het kan de aandacht voortdurend richten op de noodzaak van innovatie en de goede voorbeelden daarvan, en het kan de kennis daarover verspreiden. Want het grote gevaar is dat we vernieuwing en innovatie zo gewoon gaan vinden, dat we denken dat het vanzelf gaat. Dat is niet het geval. Het vergt een voortdurende inspanning, te meer omdat vernieuwen vaak van ‘au’ gaat, of omdat gevraagd wordt: ‘waar heb het voor nodig?’

Mensen zijn gewoontedieren; we hebben het liefst een betrouwbare, voorspelbare en regelmatige omgeving. Daarin voelen we ons zeker. Instinctief hebben we een afkeer van veranderen; dat doe je alleen als het nut en noodzaak vaststaan en niet enkel om te veranderen. Gevolg is dat we vaak te laat veranderen; als de noodzaak onontkoombaar is, de veranderingen de meeste pijn veroorzaken en de weerstand daartegen dus het grootst is. Sociale vernieuwing en innovatie moet je realiseren op momenten dat het goed gaat, dat de verandering in de groei wordt meegenomen, en men gewend is als het weer minder gaat.

Het kenmerkt onze ambivalente houding jegens sociale vernieuwing. Sociale vernieuwing is nodig; anders zouden we onze vrouwen nog steeds verdobbelen. Maar het maakt ook onzeker en geeft een gevoel van verlies. Beiden: vernieuwing en houvast, zijn nodig. Om vooruit te komen, moet je je voet verplaatsen; maar als je geen vaste grond onder de voeten hebt, kom je niet vooruit. Evenzo behoeven we houvast om te veranderen en te vernieuwen. Maar te veel houvast, te veel behoudzucht, is de dood in de pot. “Slechts vernieuwing kan behouden, achter raakt wie blijft staan.” zei Potgieter. Vernieuwing in een omgeving waar alles voortdurend verandert, levert echter geen vernieuwing op maar chaos en onzekerheid; daarin slaat iedere vernieuwing dood en blijft alles hetzelfde. "Als we willen dat alles blijft zoals het is, moet alles anders worden." zegt de jonge revolutionair Tancredi, de neef van de Prins van Salina in de Tijgerkat van Lampedusa.

De filosofie is geboren uit dezelfde vraag. De Grieken liepen al op tegen de vraag of de zintuiglijke werkelijkheid slechts een tijdelijke klontering was in een wereld waarin alles voortdurend in verandering is; het “Panta rhei” – ‘alles stroomt’ – van Herakleitos en Zeno. Of dat de zintuiglijke werkelijkheid daarentegen juist de bewegende afschaduwing is van een eeuwige, vaste werkelijkheid; van Plato en Aristoteles.

Ik waarschuw maar even; zo kom je niet verder. De Grieken waren zo gefascineerd door dergelijke vragen, dat ze er in bleven steken. Alexander de Grote had een innoverend antwoord op onontwarbare kluwen; de knoop doorhaken. Hij en de Romeinen wisten met die pragmatische houding de wereld te veroveren. Nu ben ik van dat laatste geen voorstander, maar we moeten ons wel staande houden in een wereld die anderen proberen te veroveren. Weten te onderscheiden tussen wat kan en moet veranderen, en wat juist daarbij houvast moet bieden; en knopen doorhakken als je bevangen dreigt te worden in de tegenspraak, dat is wijsheid die vernieuwing schept.

Die wijsheid is van alle tijden, en is vaak nog steeds bruikbaar. Neem de vondst van Herakles in de Griekse mythologie om de stinkende koeienstallen van koning Augias schoon te maken binnen één etmaal. De oplossing van Herakles was om de nabijgelegen rivier om te leggen zodat deze door de stallen stroomde. Een klassiek voorbeeld van slimmer werken, dat nog steeds gebruikt wordt door de Parijse reinigingsdienst; ’s ochtends pompt men het Seine water naar de hoger gelegen afvoerputten, om het vervolgens door de goten en over de straat naar beneden te laten stromen; zo reinig je een stad.

Het laat zien dat sociale innovatie niet noodzakelijkerwijze een rigoureuze reorganisatie vergt. Het verleggen van één steen in een rivier kan al veel aan de stroom veranderen. Een kleine verandering in het werkproces of in procedures kan al een groot resultaat opleveren. Vaak is het een zaak van anders naar een probleem kijken of de vraag anders percipiëren. Dan is het grootste probleem dat we vast zitten in denkpatronen en concepten.

Eerder heb ik ooit als illustratie het fileprobleem gebruikt. Dat is mede een probleem omdat iedereen in zijn eigen vrije tijd in de file staat. Het fileprobleem oplossen vergt dan ook het gedrag veranderen van miljoenen burgers die het wel lastig vinden, maar die op dat moment niets profijtelijkers hebben te doen. Als we echter het woon-werk verkeer tot arbeidstijd zouden verklaren, dan staat u in de tijd van de baas in de file; het maakt iedereen gelukkig, behalve werkgevers, maar die kunnen dan ook veel effectiever maatregelen nemen om het probleem te beperken of op te lossen: collectief vervoer, flexibele werktijden, extra-betaalde verkeersstrook.

Door even anders te kijken, zijn er vaak verrassende, vernieuwende perspectieven. Neem de Betuwelijn. De gedachte aan een spoorlijn door het land van Flipje Tiel, heeft vermoedelijk de weerstand daartegen gevoed. Zou de Betuwelijn daarentegen zijn gepresenteerd als een nooddijk in geval van hoog water in de rivieren, die we ook nog nuttig uitbaten door er een spoorlijn overheen te leggen, dan zou de perceptie vermoedelijk geheel anders zijn geweest.

Het denken een draai geven is vaak de eerste stap naar sociale innovatie. Als we het percentage arme huishoudens in de gemeente Den Haag willen verkleinen, kan dat door de gemeente Wassenaar bij Den Haag te voegen. Wilt u korter vergaderen; verwijder de stoelen uit de vergaderzaal. Wilt u de arbeidsproductiviteit bij uw werknemers verhogen; schaf alcohol bij recepties af.

Omgekeerd, denk niet dat dit proefballonnetjes zijn of serieuze plannen. Bespaar mij de kop: “Donner wil Wassenaar bij Den Haag voegen” of “Donner tegen alcohol bij recepties”. Het zijn slechts voorbeelden om u met andere ogen te laten kijken.

Vergis u niet. We zullen sociale vernieuwing en innovatie hard nodig hebben in de komende tijd. Samenleving en economie staan voor voortgaande, ingrijpende veranderingen. Enerzijds gaat het om demografische veranderingen op de arbeidsmarkt, die tot gevolg hebben dat er geen vervanging is voor de beroepsbevolking die in de komende jaren weg zal vallen als gevolg van de vergrijzing en de ontgroening; in gewoon Nederlands: te veel ouderen, te weinig jongeren. We zullen in de arbeidsorganisatie en andere organisaties de beschikbare vindingrijkheid moeten weten te mobiliseren, om de gevolgen van demografische veranderingen te compenseren. Door de uitstroom van personeel naar vervroegde pensionering af te remmen – ouderenbeleid was lang een onderwerp waarover gesproken werd, het wordt nu bittere noodzaak. Door de mogelijkheden van mensen die nu langdurig buiten de arbeidsmarkt hebben gestaan, weer opnieuw in te schakelen. Door op een andere wijze naar de problemen van personeelstekort en de talenten van mogelijk alternatief aanbod te bezien.

Sociale innovatie binnen de arbeidsorganisatie is primair de verantwoordelijkheid van werkgevers en werknemers. In veel gevallen bestaat de vernieuwing er in om de aanwezige inventiviteit van medewerkers te mobiliseren en hun inzichten in een betere organisatie te benutten. Dat moet op de werkvloer gebeuren. Dat betekent niet dat ik als minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid met de handen op de rug toekijk wat werkgevers en werknemers doen.

De overheid kan, en wil, een stimulerende rol spelen. Bijvoorbeeld door een steuntje in de rug te geven bij het verspreiden van goede praktijkvoorbeelden van sociale innovatie. Dat hoeven helemaal niet totaal nieuwe ideeën te zijn; ook oude hebben mogelijk een nieuwe toepassing. Neem het voorbeeld van het Tilburgs bedrijf, dat medewerkers de mogelijkheid biedt een groot deel van de werktijd thuis te werken. Een ingerichte thuiswerkplek maakt medewerkers productiever en geeft ze het gevoel dat ze meer vrijheid en verantwoordelijkheid hebben. Het kan veel reistijd én dure vierkante meters op het hoofdkantoor besparen. Maar het is een oud idee. Toen ik in 1998 bij de Raad van State ging werken, begon men daar juist te wennen aan het idee dat alle staatsraden een werkplek bij de Raad wensten en niet meer gewoon thuis werkten. U ziet het kan verkeren.

De overheid kan sociale innovatie ook bevorderen door het wegnemen van belemmeringen. Dat doet het kabinet ook al. Met minder regels, minder administratieve lasten en minder bemoeienis met de arbeidsomstandigheden op de werkvloer. De overheid verleent ook financiële steun aan het Nederlands Centrum voor Sociale Innovatie.

Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid stelt voorts een deel van het budget van het ESF-programma beschikbaar voor sociale innovatie. Dit jaar gaat het om 7 miljoen euro subsidie. Op dit moment wordt de laatste hand gelegd aan deze subsidieregeling, die is bedoeld voor het opstellen en uittesten van op maat gemaakte plannen voor sociale innovatie. Werkgevers die interesse hebben, raad ik aan de website van het agentschap SZW in de gaten te houden. De aanvragen kunnen vanaf september in worden gediend.

Sociale innovatie in de arbeidsorganisaties staat echter niet los van de wijze waarop we als samenleving als geheel een antwoord geven op de vragen en uitdagingen van deze tijd. In die zin liggen sociale innovatie binnen bedrijven en sociale vernieuwing daarbuiten in elkaars verlengde. De vraagstukken waar we mee geconfronteerd worden, vergen een niet geringe inventiviteit op alle niveau’s. Hoe raken we niet achterop bij de groei en ontwikkeling elders in de wereld; hoe raken we uit de klem van een krimpende beroepsbevolking en de arbeidsbehoefte van een groeiende economie; en hoe verhogen we de arbeidsparticipatie van zwakke groeperingen.

Dames en heren, Sociale innovatie betekent investeren in organisaties én in mensen. Om de productiviteit én het plezier in het werk te verhogen. Om goede arbeidsverhoudingen en gezonde arbeidsomstandigheden te bevorderen.

Op die manier kan sociale innovatie een belangrijke bijdrage leveren aan het beleid dat het kabinet de komende vier jaar voor ogen staat. Een beleid dat zich richt op het langer door laten werken van ouderen. Een beleid dat zich richt op het op het verhogen van de arbeidsparticipatie. Door de vergrijzing en de groei van het aantal vacatures hebben we iedereen nodig. Iedereen. Het is economisch niet verantwoord en sociaal niet aanvaardbaar om grote groepen mensen aan de kant te laten staan. Daarom wil het kabinet, samen met de sociale partners, de komende vier jaar 200.000 mensen, die nu aan de kant staan, aan de slag helpen. 200.000 Mensen die nu, om het jargon maar even te gebruiken, op enige afstand van de arbeidsmarkt staan. En dan hebben we het dus over mensen die al lang, té lang, in de bijstand zitten. Dan hebben we het dus over mensen die, vanwege hun leeftijd of achtergrond, weinig, té weinig, kans hebben op de arbeidsmarkt.

De economie groeit, de werkloosheid daalt, het grootste gevaar dan ons nu bedreigt, is te denken dat we nu niets hoeven te veranderen. Veranderingen moet je juist aanbrengen op een moment dat ze het minst gevoeld worden, zodat we eraan zijn gewend wanneer de nodig zijn. We zullen onze kansen dus nú moeten grijpen. De dynamiek van deze tijd vraagt om creatief denken, doorzettingsvermogen en durf om vooruit te gaan. Tegen de stroom in. Met de stroom mee. Maar niet bewegingsloos blijven hangen in brak water. In brak water waren de Batavieren de Rijn niet afgezakt en dan verdobbelden we nog steeds onze vrouwen.