NSP-conferentie

Alleen de uitgesproken tekst geldt.

Beste mensen,

Ik ben het helemaal met minister Cramer eens: dit worden inderdaad prachtige stations. Al begin ik mij af te vragen of stations wel het juiste woord is. Misschien kunnen we beter spreken van draaischrijven.

Draaischijven waar je letterlijk en figuurlijk alle kanten mee uit kunt. Met de trein, maar ook met andere vormen van vervoer. Bus, tram, metro of – zoals in Den Haag en Rotterdam – Randstadrail.

Deze gebouwen bieden veel meer dan de stations die wij gewend zijn. Dit worden plekken waar je niet alleen komt en gaat, maar vooral ook graag blijft. Vergeet even het klassieke beeld van de rennende reiziger die alles op alles zet om zijn aansluiting te halen. Als ik kijk naar het toekomstige aanbod van detailhandel en horeca, kan ik mij voorstellen dat je straks met plezier de trein mist!

Maar alle gekheid op een stokje, aan de NSP-stations ligt gewoon een steengoed concept ten grondslag. Door verder te denken dan het gebouw zelf, creëren we toplocaties die een positieve invloed op de wijde omgeving hebben. Neem Rotterdam als voorbeeld. Daar wordt tegelijkertijd met de bouw van het nieuwe Centraal Station het Kruisplein, de straat voor het station, aangepakt. Auto’s en voetgangers worden van elkaar gescheiden zodat er een denkbeeldige rode loper wordt uitgerold waarover de mensen van en naar het station kunnen wandelen. Nu is het Kruisplein een doorgangsgebied, straks is het een verblijfsgebied. Dat zal de sfeer ontegenzeggelijk verbeteren. Dit soort ontwikkelingen zullen we ook in de andere steden zien.

In Den Haag en Utrecht wordt trouwens niet gebouwd, maar verbouwd. Dat gebeurt evenwel zo grondig, dat echt alles anders wordt. In Den Haag wordt binnenkort een mijlpaal bereikt als de deuren van de nieuwe hoofdingang opengaan. Die bevinden zich voortaan aan de stadszijde en dat zal niet alleen heel praktisch zijn, ik vind het ook wel erg symbolisch. Een station hoort binding met de stad te hebben en die wordt op deze manier onderstreept.

In september worden ook de deuren van het tijdelijke station van Rotterdam geopend. Dan kan het oude station eindelijk worden gesloopt zodat er ruimte ontstaat voor de nieuwbouw. Het oude station van Arnhem gaat over niet al te lange tijd ook tegen de vlakte.

Kwaliteit is gewoon hartstikke belangrijk. En dat mag, binnen bepaalde grenzen natuurlijk, best wat kosten. De passie schuilt vaak in de details. Onlangs kreeg ik het verzoek geld beschikbaar te stellen voor betere perronkappen en mooiere bestrating bij alle NSP-stations. Maar het kabinet zal hierover een besluit moeten nemen.

Beste mensen,

Met de ondertekening van de overeenkomst hebben wij zojuist een belangrijke stap voorwaarts gezet. Zoals u weet ben ik geen minister die braaf op de winkel gaat passen. Ik wil aan de slag. Ik weet dat u dat ook wilt, en dat geeft mij vertrouwen in de toekomst. Ik spreek daarbij de wens uit dat wij elkaar scherp blijven houden, zodat we al onze ambities waarmaken. De maquettes zijn mooi, maar echt een maatje te klein om ruimte te bieden aan de verwachte groei van het aantal reizigers. Daar hebben we de ware grootte voor nodig.

De architecten, ProRail, de NS en de vijf gemeenten: proficiat met deze prachtige projecten. We gaan er tegenaan!

Dank u wel.