Vervolg rampencampagne

Maandag 20 augustus start het Ministerie van BZK het vervolg van de campagne over de voorbereiding op rampen. Onder het motto ‘rampen vallen niet te plannen, voorbereidingen wel’ probeert de campagne mensen bewust te maken van de risico’s die zij lopen in hun buurt of in hun regio. Niet om ze schrik aan te jagen, maar om ze in staat te stellen de noodzakelijke voorzorgsmaatregelen te treffen. Vaak kan dit al met heel eenvoudige middelen. De campagnefolder die gemeenten kunnen uitdelen, laat zien wat je in ieder geval in huis moet hebben.

Op de internetsite www.crisis.nl zijn nu elf ramptypen uitgewerkt: een grote brand, overstromingen, uitval van stroom, gas, water of telefoon, een terroristische aanslag, het vrijkomen van gevaarlijke stoffen, extreem weer (storm, hittegolf), een verkeersramp, de uitbraak van een besmettelijke ziekte, instortingsgevaar, een kernongeval en ordeverstoringen. Per ramptype is aangegeven wat de overheid doet om beter voorbereid te zijn en wat mensen zelf kunnen doen. Op de site is o.a. een zelftest te vinden, waarmee mensen kunnen nagaan of zij goed genoeg zijn voorbereid zijn. Er worden 150 pakketten weggegeven aan diegenen die de zelftest het best doorstaan. In die pakketten zitten eenvoudige attributen die bij een ramp van pas komen, zoals een opwindradio (handig voor als de stroom uitvalt), een zaklamp en een EHBO-doosje.

Via internet kunnen mensen ook nagaan welke risico’s ze lopen in hun eigen omgeving; de risico’s in Amsterdam kunnen immers weer anders zijn dan in Terneuzen of Apeldoorn.

De campagne bestaat uit televisie- en radiospots, posters, advertenties, folders en de internetsite. De campagne kost ongeveer 800.000 euro per jaar.