Antwoorden op kamervragen van Van Gijlswijk en Kant over nieuwe klantenstops in de thuiszorg in Noord-Holland en Zuid -Holland

De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG

DLZ-K-U-2792469

31 augustus 2007

Hierbij zend ik u de antwoorden op de vragen van de Kamerleden Van Gijlswijk en Kant (beiden SP) over nieuwe klantenstops in de thuiszorg in Noord-Holland en Zuid-Holland (2060722930).

Vraag 1

Wat is uw reactie op de berichten dat in Noord-Holland enkel nog terminale patiënten thuiszorg kunnen krijgen via Evean Thuiszorg 1) en dat thuiszorginstelling de Zellingen in Capelle aan de IJssel een klantenstop heeft ingesteld? 2)

Antwoord 1
Via de media zijn er berichten dat de grote thuiszorgorganisatie Evaen overweegt om een clientenstop in te stellen. Allereerst is het opmerkelijk dat in augustus, de 8e maand, een van de grootste thuiszorgorganisaties van Nederland overweegt om het uiterste middel van een clientenstop in te stellen.
Evean Groep is een fusie (vanaf 1-1-2006) tussen Icare, Integra en Evean. Met uitzondering van Integra hebben alle onderdelen van de Groep een positieve RAK.
Thuiszorg de Zellingen is onderdeel van Zorgbeheer de Zellingen. In totaal heeft de Zellingen in 2007 voor 28 miljoen aan productieafspraken staan.

Vraag 2
Kunt u aangeven hoeveel thuiszorginstellingen in Nederland op dit moment klantenstops hebben ingesteld en zo ja, wat de omvang hiervan is? Zo neen, bent u bereid hier onderzoek naar te doen?

Antwoord 2
Met de drie instellingen, waarvan ik in mijn antwoord op de vragen van mevrouw Kant van eind juli 2007 melding maakte, zijn mij nu vijf instellingen bekend die een (beperkte) cliëntenstop hebben gemeld. Het is niet relevant om te spreken van een omvang van clëntenstop bij individuele instellingen. Het is aan het zorgkantoor om te beoordelen of er binnen de regio nog voldoende mogelijkheid is om binnen de Treeknormen zorg te krijgen.

Vraag 3
Hebben de klantenstops bij Evean Thuiszorg en de Zellingen te maken met een tekort aan budget van het zorgkantoor?

Antwoord 3
Dat de clientenstop van Evaen en Zellingen worden veroorzaakt door een tekort aan budget van het zorgkantoor kan niet worden gesteld.
Het zorgkantoor heeft naar aanleiding van het bericht in het Noord Hollands Dagblad dat ook verklaard. Het zorgkantoor heeft gemeld dat bij andere thuiszorgorganisaties in de regio Noord-Holland Noord nog wel ruimte is. Het zorgkantoor zorgt er zonodig voor dat de geindiceerde zorg wordt ingezet bij de cliënt door een thuiszorgorganisatie die nog ruimte heeft in het budget.
Het zorgkantoor Noord Holland Noord heeft op 19 juli 2007 aan de NZa gemeld dat zij verwachten, nu zij in de julironde de volledige contracteerruimte hebben uitgezet, dat in de resterende helft van 2007 knelpunten in de regio ontstaan.
Het zorgkantoor is door de NZa in kennis gesteld van de knelpuntenprocedure. Indien het niet mogelijk is om met de regionaal beschikbare middelen, eventueel aangevuld met onbestede middelen uit andere regio's, aan de verzekerde de geïndiceerde AWBZ-zorg binnen de Treeknormen te leveren, kan een beroep op de knelpuntenprocedure worden gedaan. Voor problematisch knelpunt in de regio die extra middelen bovenop de contracteerruimte vragen dienen de betrokken zorgaanbieder(s) en zorgkantoren een onderbouwde melding bij de NZa in te dienen. Hiervoor gelden de voorwaarden, soortgelijk de procedures in 2006, die nogmaals in de circulaire knelpuntenprocedure 2007 zijn vastgelegd.

Vraag 4
Welke maatregelen gaat u treffen om te voorkomen dat er binnen afzienbare tijd helemaal geen nieuwe klanten kunnen worden geholpen door thuiszorginstellingen?

Antwoord 4
Ik zie geen enkele reden voor deze drastische veronderstelling.

Vraag 5
Hebben genoemde thuiszorginstellingen wel voldoende financiële ruimte om zorg te kunnen bieden? Zo ja, waarom is er dan sprake van een zorgstop? Zo neen, welke maatregelen gaat u treffen om er voor te zorgen dat zij wel kunnen voldoen aan de aan hen gestelde zorgvraag?

Antwoord 5
De beslissing om wel of geen cliëntenstop in te stellen is een beslissing van het bestuur van de zorginstellingen. Ik heb geen doorlopend inzicht in de financiële positie van zorginstellingen en kan de vraag dan ook niet beantwoorden. Wel wil ik nogmaals er op wijzen dat, wil geleverde zorg ten laste van de AWBZ betaald kunnen worden, daar een productieafspraak met het zorgkantoor aan ten grondslag moet liggen. Zorginstellingen zijn daar onlangs nogmaals door de NZa op gewezen. De zorgleverantie van thuiszorginstellingen dient dan ook binnen de productieafspraken te blijven. Het is aan het zorgkantoor om te beoordelen of er binnen de regio aan de zorgvraag kan worden voldaan.

Vraag 6
Hoe en door wie worden huisartsen en cliënten voorgelicht over de mogelijkheden om thuiszorg aan te vragen in de regio?

Antwoord 6
Het is de verantwoordelijkheid van de zorgkantoren om de cliënten aan te geven waar zij met hun zorgvraag terecht kunnen. Huisartsen hebben daarin geen formele rol.

Vraag 7
Bent u van mening dat er voldoende middelen beschikbaar zijn om de groeiende zorgvraag te kunnen opvangen? Zo ja, waar baseert u dat oordeel op? Zo neen, welke maatregelen gaat u treffen om er voor zorg te dragen dat de zorgvraag in de thuiszorg voldoende en adequaat gefinancierd gaat worden?

Antwoord 7
De aanbieders en zorgkantoren hebben in totaliteit 984 budgetaanvragen voor de julironde ingediend. De NZa is deze aanvragen aan het verwerken. Over het landelijk beeld contracteerruimte 2007, na verwerking van de julironde, word ik binnenkort door de NZa geinformeerd.
De NZa heeft vorige week een circulaire knelpuntenprocedure 2007 uitgebracht. Naar aanleiding van het Tweede Kamer debat over de knelpunten in de AWBZ op 5 juli 2007 bereikte de NZa vragen over de definiering van een knelpunt en over de te volgen procedure. De circulaire knelpuntenprocedure 2007 is op 10 augustus jongstleden aan alle zorgaanbieders en zorgkantoren verstuurd.

Vraag 8
Zijn de resultaten van de inventarisatie van Zorgverzekeraars Nederland bij de zorgkantoren al bekend bij de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa)? 3)

Antwoord 8
De inventarisatie van Zorgverzekeraars Nederland is de NZa deels bekend. Door Zorgverzekeraars Nederland zijn met de zorgkantoormanagers acties afgesproken in verband met de monitor van de gerealiseerde zorgproductie, en de opgave van eventuele knelpunten. De zorgkantoren hebben op grond hiervan gesteld dat het niet nodig is dat zij bij elkaar informatie gaan vragen over eventueel niet-benutte ruimte. ZN stelt dat aan de voorwaarde van de knelpuntenprocedure (dat zorgkantoren dienen over te hevelen) is voldaan. De zorgkantoren zullen de uitkomsten van bovengenoemde acties ter kennisgeving aan de NZa sturen. Op basis van deze inventarisatie kan de NZa echter niet beoordelen of er sprake is van een knelpunt, omdat in de inventarisatie niet de voorwaarden van de knelpuntenprocedure zijn opgenomen. Vandaar dat de NZa de in het antwoord op vraag 7 vermelde circulaire knelpunten aan alle aanbieders heeft gezonden.

Vraag 9
Deelt u de mening dat de mensen die nu op zorg wachten niet langer kunnen wachten op de resultaten van onderzoeken, maar dat zij per direct geholpen moeten worden?

Vraag 10
Hoeveel mensen blijven momenteel verstoken van thuiszorg? Is er sprake van oplopende wachtlijsten?

Vraag 11
Welke maatregelen gaat u treffen om er voor te zorgen dat de mensen die nu wachten op thuiszorg deze zorg direct ontvangen?

Vraag 12
Op welke termijn gaat u deze maatregelen treffen?

Antwoord 9, 10, 11 en 12
Nee. Ik heb thans onvoldoende informatie om te kunnen beoordelen of er thans sprake is van problematische wachtlijsten. Indien zich zo’n situatie zou voordoen, is het aan het zorgkantoor om daar direct via de knelpuntenprocedure melding van te maken. Ik wacht de rapportage van de NZa af. Op basis van die rapportage zal ik beslissen of nadere maatregelen noodzakelijk zijn.

1) http://www.nhd.nl/nieuws/stadstreek/alkmaar/article2262292.ece
2) http://www.rtvrijnmond.nl/Homepage/Regionieuws/Nieuws?itemid=45571
3) Aanhangsel Handelingen, nr. 2318, vergaderjaar 2006-2007