Opening nieuwe fabriek van HUWA Vandersanden
Speech minister van Economische Zaken, mevrouw M.J.A. van der Hoeven bij de opening van de nieuwe fabriek van HUWA Vandersanden.
Woensdag 26 september in Hedikhuizen.
De schoorstenen, de klei, waaruit Waaltjes, Limburgers, en nog duizend andere modellen worden gemaakt. Steenfabrieken horen bij het landschap, bij de grote rivieren. Er zijn er – gelukkig - nog altijd 44, met een omzet van 291 miljoen ( 2005), die werk bieden aan ruim 1.200 medewerkers. Ondernemers die meegaan met hun tijd, die niet terugschrikken voor verandering, die keuzes durven maken. Ondernemers ook die oog hebben voor de samenleving, voor omwonenden, medewerkers, het milieu. HUWA Vandersanden is, dames en heren, zo’n bedrijf.
HUWA-Vandersanden - een joint-venture van de familiebedrijven HUWA B.V. en N.V. Vandersanden Steenfabrieken uit België - is één van de grotere baksteenfabrikanten in Nederland. Vanuit de fabrieken in Nederland en België worden jaarlijks meer dan 500 miljoen stenen in vooral Noordwest-Europa afgeleverd. In 2006 was het marktaandeel gevelstenen in de Nederlandse markt ruim 20%, dat van straatbakstenen ca 10%. Met deze fabriek laat Huwa-Vandersanden zien dat innovatie en maatschappelijk verantwoord ondernemen goed samen gaan. Een bedrijf dat als voorbeeld dient`voor anderen.
Innovatie en MVO
Nieuwe medicijnen, technologieën die de belasting van het klimaat terugdringen, nieuwe producten en diensten die het leven gemakkelijker maken. Zonder vernieuwing van producten, processen en diensten staan we stil, zullen we nooit tot een duurzame samenleving komen. “Een vitale en innovatieve economie is de basis voor duurzame ontwikkeling van onze welvaart”.
Gelukkig vindt u dat ook. Dat blijkt wel uit deze nieuwe fabriek. Natuurlijk, de uitdaging was er: de vraag en de diversiteit van de vraag namen toe. Maar toch. Uw wil om te vernieuwen komt ook naar voren in uw assortiment dat steeds verder is uitgebreid. Nieuwe kleuren en vormen. U neemt bovendien de moeite om verder te kijken. Een mooi voorbeeld is het systeem dat u in samenwerking met Klostermann B.V. heeft ontwikkeld, een systeem dat bijdraagt aan een vermindering van de wateroverlast en verdroging van de bodem: het HUWA Drainpaver systeem. Dat zijn handige toepassingen, slimme oplossingen waarvan onze economie het moet hebben. Deze nieuwe fabriek, gebouwd naar de laatste stand van de techniek, kan efficiënt en effectief aan de vraag van de klant voldoen.
U combineert dat innovatieve vermogen met een maatschappelijk verantwoorde bedrijfsvoering. Ik zou MVO willen omschrijven als zorg voor de maatschappelijke effecten van ondernemen in binnen- en buitenland. Dat betekent: het beperken van negatieve én het versterken van positieve effecten van bedrijfsactiviteiten. De verantwoordelijkheid ligt primair bij bedrijven zelf, bij u dus. De overheid moet niet alles willen voorkauwen, niet alles willen regelen.
Uw betrokkenheid bij de samenleving komt duidelijk tot uiting in het lidmaatschap van de stichting die zich sterk maakt voor de Huissensche waarden, een landschap in aanbouw. Een stichting die het volgende als doel heeft:
- Het bevorderen van natuurontwikkeling.
- Het versterken van rivierfronten.
- Het vergroten van bergingscapaciteit van de uiterwaarden.
- Het waarborgen en verbeteren van toegangswegen van bedrijfsterreinen.
- Het beheren van natuur voor landbouw en recreatie.
Kleiwinning waaruit de aanleg van een rivierlandschap wordt gefinancierd. Hetzelfde gebeurt bij de grindwinning. Op elf plekken tussen Maastricht en Roosteren wordt het grind zo gewonnen dat er geen diepe gaten achterblijven; de rivier krijgt een bredere bedding met glooiende oevers, eilandjes en verlaagde weerden. Het graafwerk laat zich net zoals bij de klei betalen uit de opbrengst van het grind. Prachtige activiteiten die laten zien dat delfstofwinning en natuurontwikkeling goed samengaan.
We zien die maatschappelijke betrokkenheid ook in uw streven om energie te besparen, in uw drogerijen en ovens. Laten we reëel zijn. Voor u als fabrikant betekent een lager energiegebruik natuurlijk ook reductie in productiekosten en dus een betere concurrentiepositie. Maar u draagt ook bij aan het terugdringen van de hoeveelheid CO2 en het broeikaseffect. Ik denk dat andere bedrijfstakken u als voorbeeld zouden moeten nemen.
U - en dan heb ik het over de hele sector - bent gelukkig uw medewerkers niet vergeten. In Europees verband heeft u afspraken gemaakt om te komen tot een samenhangend pakket maatregelen dat de veiligheid en gezondheid van werknemers moet bevorderen. Ook hier snijdt het mes aan twee kanten; voert de sector deze maatregelen door in combinatie met een promotiecampagne, dan zal dat de beschikbaarheid van werknemers zeker ten goede komen.
Zoals PricewaterhouseCoopers in haar publicatie “Stevige fundament voor toekomstige uitdagingen,” van 12 september jl aangeeft zit het met de orderportefeuille voor de bouw wel goed. Er dienen zich echter een paar problemen aan, waarvan het personeelstekort het meest nijpende is. Een simpele reclamecampagne zal niet helpen.
De Regieraad Bouw II onder leiding van de heer Blankert en de regionale regieraden bouw proberen hiervoor oplossingen te vinden.
Ze zijn op zoek naar concrete projecten die als voorbeeld kunnen dienen voor de gehele bouwsector. Misschien heeft u zo’n succesvol project en wilt u de resultaten daarvan graag met anderen delen. Of bent u bereid samen met andere bedrijven te werken aan een concrete oplossing. De Regieraad Bouw kan uw hulp hierbij goed gebruiken.
Dames en heren,
We kennen de Maas, de Waal, de Rijn van onder andere de scheepvaart. Maar velen weten niet dat de stoeptegels waarover we lopen, onze huizen, de gebouwen waarin we werken voor een belangrijk deel van eigen bodem komen. Laten we hopen dat u de komende jaren in staat zult zijn om uzelf goed te verkopen. Uw nieuwe fabriek, met een zeer flexibele productielijn en een grotere productiecapaciteit, die efficiënt en effectief kan inspelen op de markt, zal daarbij zeker helpen.
Ik wens u hierbij veel succes!