Public Private Comparator (PPC) onderzoek naar de optimale organisatievorm voor de kilometerprijs; kwalitatieve (deel 1) en kwantitatieve (deel 2) analyse en selectie van organisatiemodellen

Met het instrument Public Private Comparator (PPC) is de optimale verdeling tussen publiek en privaat voor de kilometerprijs verkend. Op lange termijn blijkt een Multiple Service Provider organisatiemodel model het gunstigst in kosten, efficiëntie, risicobeheersing, prestaties en kwaliteit voor de eindgebruiker. In deze voorkeurs-organisatievorm zijn er straks meerdere private aanbieders van een abonnement waarmee de automobilist kan deelnemen aan de kilometerprijs. Door gebruik te maken van certificering (zowel typegoedkeuring voor apparatuur als certificering van de dienst) worden open markten gecreëerd waarin concurrentie is. Onzekerheid is dat de beoogde markt wel op gang moet blijken te komen. Als ingroei model kan worden gestart met het publieke backoffice-model met gecertificeerd voertuigapparaat. Dit organisatiemodel scoort in het beginstadium van het project goed ten opzichte van het multiple service provider-model, maar kan dat over lange looptijd niet vasthouden.