Kick-off FileProof-pilot 'Weginspecteur op de motor'

Alleen de uitgesproken tekst geldt.

Dames en heren,

Meer dan ooit is ons land in de ban van de lange files. Iedereen snakt naar een drastische oplossing om de bereikbaarheid te verbeteren. En die komt eraan. Zoals u weet, werken we aan een kilometerprijs: een oplossing met ‘state of the art’-technologie en een hoge effectiviteit. Maar juist vanwege de ingewikkelde techniek is die oplossing er helaas niet van vandaag op morgen. En dus moeten we nu alle middelen aangrijpen om de files aan te pakken.

Ook daar zijn we al natuurlijk allang druk mee bezig. We hebben allerlei manieren bedacht om met middelen die vaak eenvoudig zijn toch voor belangrijke verbeteringen te zorgen. Ruim 40 van die maatregelen dragen het stempel ‘FileProof: Fileaanpak op de korte termijn’. Bij het programma FileProof gaat het om ideeën van de werkvloer van VenW én om ideeën van burgers, bedrijfsleven en kennisinstellingen. Zonder uitzondering zijn het ideeën die snel en onbureaucratisch in praktijk kunnen worden gebracht. Ik noem bijvoorbeeld het plaatsen van calamiteitenschermen tegen zogeheten kijkfiles, het klaar zetten van vrachtauto’s die het ZOAB schoonmaken als er olie of benzine op is gelekt, en het inzetten van een zogeheten Groene-Golfteam, waarmee verkeerslichten beter worden afgesteld zodat de doorstroming verbetert. Deze drie projecten leiden aanwijsbaar tot een betere bereikbaarheid.

We blijven altijd op zoek naar dit soort slimme, effectieve oplossingen. Daarom bestaat binnen FileProof, het project License to Test. Een project waar Rijkswaterstaters slimme ideeën kunnen indienen die bijdragen aan de bereikbaarheid en die ook snel en daadkrachtig in praktijk worden getoetst. We moeten elke kans om de files te verminderen met beide handen aangrijpen. Ik ben dan ook blij dat we vandaag een begin maken met nog zo’n oplossing. Want we zijn hier om een proef te starten met weginspecteurs op de motor.

Rijkswaterstaat maakt al sinds enkele jaren gebruik van weginspecteurs. Inmiddels zijn er daar al 350 van. Vaak zijn ze als eersten ter plekke wanneer zich een incident op het hoofdwegennet heeft voorgedaan. Het zijn graag geziene waterstaters, die de eerste hulp verlenen, andere hulpverleners informeren en het verkeer regelen.

Op deze manier samen met hulpdiensten en verzekeraars een incident afhandelen noemen we incidentmanagement, een aanpak die Verkeer en Waterstaat in 1995 heeft overgenomen van de Verenigde Staten. Inmiddels behoort ons land tot de wereldtop in deze tak van sport. En we werken nog elke dag aan verbeteringen. Vandaag is daar het zoveelste bewijs van.

Waar draait het om? Hoe eerder weginspecteurs op de plaats van een incident aanwezig zijn, hoe sneller ze dat incident kunnen afhandelen en des te sneller de verkeershinder achter de rug is. Helaas gaat dat niet altijd zo snel als we zouden willen, bijvoorbeeld omdat er geen vluchtstrook beschikbaar is of omdat die in gebruik is als spitsstrook. Weginspecteurs met dienstwagens komen in deze gevallen soms in de file terecht die door het incident zijn ontstaan.

Dus wat is er nu slimmer dan de weginspecteurs hun werk op de motor te laten doen? Volgens mij is het het ei van Columbus. Of dat zo is, moet de proef het komende jaar uitwijzen. De proef wordt gehouden in de regio’s Rotterdam en Utrecht. We kijken vooral naar de aanrijdtijden, de effecten die de motorinspecteurs hebben op de doorstroming van het verkeer na een incident, en de ARBO- en veiligheidsaspecten.

De weginspecteurs die straks met de motor de weg op gaan, hebben een rijopleiding op maat gevolgd. Hun opleiding is vergelijkbaar met die van de motormannen en -vrouwen van het Korps Landelijke Politie Diensten. De motor en de uitrusting zijn speciaal voor deze taak geschikt gemaakt. Daardoor zijn de inspecteurs niet alleen snel, maar ook veilig. En ze zijn er helemaal voor toegerust om de weggebruikers optimaal van dienst te zijn.

Let wel: het gaat dus om een proef. Die zal uitvoerig worden geëvalueerd, en pas daarna is het misschien tijd om in heel Nederland weginspecteurs op de motor te introduceren. Wat de proef ons in elk geval laat zien is dat we ons, volgens FileProof-recept, praktisch opstellen als het erom gaat verstoringen in het verkeer zo snel mogelijk weg te werken. En dat we geen middel schuwen, hoe bedrieglijk eenvoudig of voor de hand liggend ook. Dat moet ook, want files zijn ergerlijk, milieuvervuilend en slecht voor de economie. Maar dat wist u natuurlijk allang.

Dames en heren,

Natuurlijk zou het fantastisch zijn als we volgend jaar kunnen zeggen dat de proef geslaagd is. In elk geval is het goed nieuws dat die nu van start gaat. Ik wil graag iedereen bedanken die deze proef mogelijk heeft gemaakt. En ik wens de eerste zes weginspecteurs op de motor alvast veel succes. Ik hoop dat ze de filedraak een flinke steek zullen toebrengen.

Dank u wel.