Handelsregister één van de basisregisters

Het Handelsregister wordt per 1 juli 2008 één van de tien basisregisters van Nederland. Voornaamste doel: administratieve lastenverlichting voor burgers en bedrijven.

De Nederlandse overheid zet een stelsel van Basisregistraties op. Deze moeten binnen enkele jaren als één samenhangend geheel gaan opereren. In het stelsel hoeven burgers en ondernemers gegevens nog maar een keer te verschaffen. De overheid kan ze vervolgens op meerdere plaatsen gebruiken. Enkele andere basisregisters naast het Handelsregister zijn de Basisregistratie voor Adressen en Gebouwen (BAG), het Kadaster en de Gemeentelijke Basisregistratie van Persoonsgegevens (GBA).

Van de tien basisregisters moeten 700 overheden verplicht gebruik maken. Omdat alle ‘economische entiteiten’ in het Handelsregister moeten worden geregistreerd, moeten meer bedrijven en rechtspersonen zich inschrijven in het Handelsregister.

Tot nu toe staan de zogenoemde vrije beroepsbeoefenaren en verenigingen van eigenaren, overheidsinstellingen en kerkgenootschappen niet in het Handelsregister. Voor eind 2009 moet dit veranderd zijn. Hierdoor zal het aantal inschrijvingen in het register met ongeveer driehonderdduizend stijgen tot bijna twee miljoen.

Het ministerie van Economische Zaken financiert de bouw van het Handelsregister deels. Hierdoor hoeven de wijzingen in het register die vooral voor de overheid relevant zijn niet door de ondernemer te worden betaald.