Kilometerbeprijzing vanaf 2011

Minister Eurlings tijdens persconferentie: 'De ministerraad heeft vandaag gesproken over één van de ingrijpendste besluiten van dit kabinet. Een fundamenteel andere manier van betalen voor mobiliteit.'

Minister Eurlings in een toelichting: 'Wat eerlijk is aan dit systeem is dat we niet extra geld bij de automobilist gaan wegplukken. De gemiddelde automobilist is straks even duur uit als nu. Het verschil is dat je straks geen wegenbelasting meer betaalt en dat de BPM, die extra belasting als je een nieuwe auto koopt, ook grotendeels verdwenen is. En dat je dat zelfde bedrag nu gaat betalen per kilometer.'

Minister Eurlings tijdens persconferentie: 'Wat dus betekent dat de totale belastingdruk op automobilisten niet toeneemt. Als je gemiddeld rijdt blijf je om en nabij hetzelfde betalen. Rijd je heel erg veel of heel veel in de spits dan betaal je wat meer. Maar rijd je wat minder en kun je de spits wat vermijden dan betaal je al snel minder dan op dit moment.

Minister Eurlings in een toelichting: 'Dat is een heel eerlijk principe. Veel eerlijker dan veel tolsystemen die we in het buitenland hebben, tolsystemen die vooral bedoeld zijn om extra geld bij de automobilist weg te halen.'

Minister Eurlings tijdens persconferentie: 'Eerlijkheid, betaalbaarheid en draagvlak. En ik ben er trots op dat we met dit besluit aan deze uitgangspunten voldoen.'

Minister Eurlings in een toelichting: 'Er gaan heel veel proeven komen de komende jaren. Proeven met de technologie, kastjes in de auto. Maar dat niet alleen, wij gaan vooral ook proeven doen samen met het bedrijfsleven om te kijken hoe je het voor werknemers ook mogelijk kunt maken om buiten de spits naar je werk te gaan.

Interviewer: Wat vindt u van de plannen die vandaag gepresenteerd zijn?

Willem de Jager van Rabobank: 'Uitstekend, wij vonden het al een tijd geleden nodig om dat systeem te veranderen. We staan er volledig achter, het is een veel eerlijker principe dat de gebruiker betaald. Dat het op basis van gebruik is en niet op basis van bezit.'

Guido van Woerkom van de ANWB: 'Minister Eurlings neemt eigenlijk het plan over zoals het platform Anders Betalen dat gepresenteerd heeft. Daar heeft de ANWB altijd van gezegd, dat is een goed plan. Lagere vaste kosten, betalen per kilometer. Dat gaat het kabinet invoeren, dus ik kan niet anders dan heel erg tevreden zijn.'

Interviewer: Er is nog zo'n vier jaar nodig, waarom eigenlijk?

Minister Eurlings: 'Er moet heel veel gebeuren. Wij zijn het eerste land in de wereld dat iedere personenauto met een nieuwe technologie, via de satellieten, wil gaan laten betalen. Dat moet nog voor een stuk ontwikkeld worden en het moet ook in heel veel auto's worden ingebouwd. We gaan het nu eerst ontwikkelen. We gaan eerst ook zorgen dat de belastingen kunnen worden afgebouwd. En vervolgens, als we er technologisch echt klaar voor zijn, dan gaan we stap voor stap die nieuwe apparatuur inbouwen. Dat kan niet ineens bij alle auto's. We beginnen met vrachtauto's in 2011, en gaan dan stap voor stap ook verder met de personenauto's. Dat is een heel complexe operatie, maar het is wel hard nodig want ons land heeft veel te veel files en het wordt tijd dat we afrekenen met het beeld dat de files steeds erger worden. Met dit eerlijke systeem kunnen de files in de toekomst echt korter worden en daar is ons land hard aan toe.'