Antwoorden op kamervragen van Agema over lange wachtlijsten voor specialisten in het ziekenhuis

De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG

CZ-K-U-2812003

3 december 2007

Antwoorden van minister Klink op kamervragen van het Kamerlid Agema over lange wachtlijsten voor specialisten in het ziekenhuis (2070804080).

Vraag 1
Bent u bekend met het bericht ‘Patiënten moeten veel te lang wachten op specialist’? (Algemeen Dagblad, 1 november 2007)

Antwoord 1
Ja.

Vraag 2
Deelt u de mening dat het ongehoord is dat in de helft van de ziekenhuizen de maximale wachttijd van vier weken voor staar-, reuma-, maag-, darm-, en leverziekten behandelingen overschreden wordt, en dat patiënten vaak wel 32 weken moeten wachten? Zo neen, waarom zijn deze maximale wachttijden dan gesteld? Zo ja, welke acties gaat u ondernemen om wachtlijsten op te lossen?

Antwoord 2
Dat bij bepaalde specialismen in bepaalde ziekenhuizen soms te lange wachttijden zijn is mij bekend. Ik deel uw mening echter niet aangezien er geen sprake is van structurele, wijdverspreide, hoogoplopende wachttijden. Er zijn meer dan genoeg ziekenhuizen waar een patiënt wel tijdig terecht kan, in de meeste gevallen ook binnen dezelfde regio. De patiënt heeft vrije keuze in arts en in ziekenhuis. Als een patiënt geconfronteerd wordt met een hoge wachttijd, kan de zorgverzekeraar bijstaan bij het vinden van een spoediger behandeling. Daarbij kan de patiënt ook zelf inzicht krijgen in de wachttijden voor zijn behandeling op websites als Kiesbeter.nl.

De Treeknormen zijn streefnormen die de veldpartijen onderling overeengekomen zijn. Binnen de normtijden moeten ziekenhuizen 80% van hun cliënten helpen. Het is de verantwoordelijkheid van ziekenhuizen om zich aan de norm te houden. Zorgverzekeraars zijn de eerste partij die zorgaanbieders erop moeten aanspreken als zij de norm overschrijden. Zij kunnen ook hun patiënten adviseren naar een ziekenhuis te gaan waar de wachttijden wel binnen de norm zijn. Door de transparantie op dit terrein uit te bouwen, houd ik de ziekenhuizen en andere veldpartijen alert op de wachttijden.

Vraag 3
Klopt het dat de gegevens betreffende wachttijden op www.kiesbeter.nl slechts bij een derde van de ziekenhuizen actueel is?

Antwoord 3
De huidige wachttijdregistratie op www.kiesbeter.nl functioneert nog niet optimaal. De gepubliceerde informatie is echter wel bruikbaar. Al enige tijd ben ik in overleg met veldpartijen bezig verbeteringen in de registratie, aanlevering en presentatie van wachttijdgegevens aan te brengen. Medio 2008 zal de vernieuwde wachttijdenregistratie naar verwachting van start gaan. Ik zal de Kamer te zijner tijd over deze nieuwe registratie informeren.