Strengere aanpak misbruik 0900-nummers

Staatssecretaris Heemskerk pakt misbruik van 0900-nummers en andere informatienummers aan. De ministerraad ging vrijdag 7 december akkoord met zijn voorstel.

De Onafhankelijke Post en Telecom Autoriteit (OPTA) kan door de nieuwe wetgeving misbruik van informatienummers beter bestraffen. Zo kan de toezichthouder telefoonnummers intrekken of boetes opleggen als bellers onnodig lang in de wacht worden gezet tegen betaling. Heemskerk wil ook een einde aan zogenoemde ‘loze nummers’. Dan wordt een beller aan de lijn gehouden tegen hoge kosten zonder dat hij iemand te spreken krijgt.

Klachten hierover kwamen volgens de staatssecretaris de afgelopen jaren keer op keer terug. ‘Een betere bescherming van de consument tegen misbruik is dus nodig’, aldus Heemskerk.

Bedrijven die gebruik maken van betaalde informatienummers moeten aan een aantal verplichtingen gaan voldoen. Zo moeten zij zich aansluiten bij een geschillencommissie. De consument kan dan op een laagdrempelige en goedkope manier via een geschil zijn recht halen. Ook moeten binnen de geschillencommissie afspraken worden gemaakt over criteria voor wachttijden bij 0900-nummers.