Meer luchtsurveillance met komst twee Kustwachtvliegtuigen

Staatssecretaris Tineke Huizinga van Verkeer en Waterstaat heeft vandaag twee nieuwe Kustwachtvliegtuigen overgedragen aan minister Van Middelkoop van Defensie. De vliegtuigen worden door het Kustwachtcentrum ingezet bij dienstverlenende en handhavende taken in het Nederlandse deel van de Noordzee. Daarnaast worden de vliegtuigen gebruikt bij het opleiden van Defensievliegers en technici.

De vliegtuigen, type De Dornier 228-212 vervangen het vliegtuig dat meer dan 15 jaar in dienst is geweest en ongeveer 15.000 vlieguren heeft gemaakt. De twee toestellen zorgen voor een verdubbeling van het aantal vlieguren, waardoor er meer (milieu)handhaving boven zee mogelijk is. In de vliegtuigen volgen waarnemers van Rijkswaterstaat, Algemene Inspectiedienst, Douane, Korps Landelijke Politiediensten en Koninklijke Marechaussee wat er op zee gebeurt op bijvoorbeeld het gebied van milieu en scheepvaart. De Dorniers worden ook ingezet bij incidenten en search and rescue-acties door de Kustwacht. De operationele planning en de inzet van de toestellen worden gecoördineerd vanuit het Kustwachtcentrum in Den Helder.

De overdracht van de vliegtuigen is een gevolg van het in november 2006 genomen Besluit Instelling Kustwacht. Hiermee werd de Kustwacht een effectieve en efficiënte zelfstandige met een activiteitenplan en met een duidelijke leiding door de Directeur Kustwacht. Ook kreeg de Kustwacht eigen middelen, waaronder de vliegtuigen die nu, na een verwervingstraject door Verkeer en Waterstaat, in eigendom en beheer worden overgedragen. De beleidsmatige verantwoordelijkheid van de Kustwacht is in handen van het ministerie van Verkeer en Waterstaat, de operationele leiding van het Kustwachtcentrum is in handen van de Koninklijke Marine.

Moderne apparatuur
De apparatuur in de nieuwe vliegtuigen voldoet aan de modernste eisen, waardoor reddingsacties en rampen- en incidentenbestrijding beter kunnen worden ondersteund.
Zo beschikken beide toestellen over een infraroodcamera voor het opsporen van drenkelingen en de detectie van olie. ’s Nachts kan de identiteit van een schip worden vastgesteld met een nachtzichtcamera. Met een radar kan dag en nacht een strook van 30 km naar beide zijden van het vliegtuig afgespeurd worden naar verontreinigingen. Met behulp van een boei kunnen monsters van een verontreiniging worden genomen. Deze boei wordt vanuit het vliegtuig afgeworpen. Een afwerpbaar vlot kan gebruikt worden om drenkelingen te hulp te schieten.

Bijlage: foto nieuwe Kustwachtvliegtuigen
(Vrij gebruik foto voor perspublicatie, onder vermelding van: Fotovlucht Soesterberg, Arnoud Schoor)