Opening N31 Friesland

Alleen de uitgesproken tekst geldt.

Beste mensen,

Ik heb wel eens gezegd dat het openen van een weg het mooiste onderdeel van mijn werk als minister is. Wat vinden jongens nu mooier dan met autootjes spelen, nietwaar? Ik bedoelde het destijds als grapje, maar er zit wel degelijk een kern van waarheid in. Ik vind dit soort openingen niet alleen heel leuk om te doen, maar ook heel bijzonder. Een nieuwe weg betekent nieuwe kansen. Kansen voor bereikbaarheid. Voor veiligheid. Een nieuwe weg betekent vooruitgang. In de meest letterlijke zin van het woord.

Ik heb geluk, want ik mag vandaag niet één, maar wel twee wegen openen. Ik begin met de N31 en vanmiddag zet ik koers naar de A37 om daar het laatste deel tussen Hoogeveen en de Duitse grens te openen. Om even bij de N31 te blijven: zoals u weet is het weggedeelte tussen Hemrikshein en Nijegaasterhoek verdubbeld van twee- naar vierbaansweg. Het hele stuk tussen Drachten en Leeuwarden, bij u beter bekend als de Wâldwei, vormt vanaf vandaag een veilige en snelle verbinding.

Bij dit project valt een aantal dingen op. De weg ligt in een hele mooie groene omgeving, dat zou het idee kunnen geven dat deze weg in niemandsland ligt. Dit is bepaald niet het geval. Juist omdat het druk is, en juist omdat er zo veel bedrijvigheid in de regio is, hebben we ervoor gekozen om van twee naar vier banen te gaan.

De N31 is niet alleen een prettige weg voor wie achter het stuur zit, maar ook voor degenen die er tegenaan moeten kijken. We hebben veel aandacht besteed aan inpassing in de omgeving. Bij Langdeel is een aquaduct gebouwd en de Fonejachtbrug is verhoogd en heeft een beweegbare klep gekregen. U weet, van huis uit ben ik ingenieur, dus dat soort technische innovaties heeft mijn aandacht wel. Om een en ander van dichtbij te bekijken, ga ik zo zelfs nog even het water op!

Verder is het bijzonder dat dit project een pilot was van een Design Build Finance Maintain-constructie. Dat klinkt als technisch jargon, en dat is het ook, maar dat betekent niet dat het niet zou werken. De DBFM-constructie is een nieuw soort financiële constructie, waarmee Rijkswaterstaat de creativiteit van de markt beter benut, en er uiteindelijk tegen lagere kosten voor de samenleving een prima product uitkomt. De pilot is goed geslaagd, de uitvoering is binnen budget gebleven en ruim een kwartaal eerder gereed dan we verwachtten bij het sluiten van het contract in 2003. Daar mogen we met z’n allen best trots op zijn!

Tot slot wil ik nog even terug komen op het verkeersveiligheidsaspect. Een veiliger Wâldwei was een van de redenen voor de grote uitbreidings- en opknapbeurt waarvan we vandaag het resultaat zien. De weg stond zelfs bekend als zo’n afgrijselijke ‘dodenweg’. Nu het elkaar tegemoetkomende verkeer van elkaar gescheiden is door een middenberm, zal het aantal ongelukken hopelijk snel dalen. Ook beperkt de new and improved N31 het sluipverkeer op het onderliggende wegennet. Dat heeft zeer waarschijnlijk ook positieve gevolgen voor de veiligheid en de leefbaarheid ter plekke.

Dames en heren,
Met de nieuwe N31 is een aantal majeure problemen opgelost, maar laten we elkaar niet voor het lapje houden: het is niet alleen maar goud dat er blinkt. De filedruk op het voorliggend traject is toegenomen. Hiervoor bent u onder andere begonnen met de procedure voor de ‘Haak van Leeuwarden’. En er staan nog meer plannen op stapel om de regio Leeuwarden bereikbaar te houden. Ik vind het enorm goed dat u allen zoveel initiatief toont. Hoe meer mensen zich inzetten voor een bereikbare regio, hoe beter. Maar ik maak wel van de gelegenheid gebruik om te vragen of u bij al die ideeën en plannen rekening wilt houden met de effecten op de bovenliggende rijksinfrastructuur. Dat zeg ik bijvoorbeeld met het nog te bouwen station Werpsterhoek in gedachten. Dat zal leiden tot meer verkeer op de A32, waar die weg wellicht niet op berekend is. Het lijkt me zaak om dat soort dingen te ondervangen vóór het een probleem wordt, daar hebben we allemaal baat bij. Uiteraard is Rijkswaterstaat meer dan bereid om samen met u te overleggen over mogelijke oplossingen.

Voordat ik zometeen de weg officieel open, wil ik nog alle betrokken partijen bedanken voor hun inzet en goede samenwerking, in het bijzonder ook de bouwcombinatie Wâldwei.com. De Wâldwei is weer een vlotte en veilige verbinding voor het hart van Friesland en dat is fantastisch nieuws.

Dank u wel.