Toespraak opening van het nieuwe kantoorpand van Transparent te Amsterdam

Toespraak gehouden door staatssecretaris Jan Kees de Jager op 5 oktober 2008 ter gelegenheid van de opening van het nieuwe kantoorpand van Transparent te Amsterdam.

Beste Willem-Jeroen,

Dames en heren,

Het betrekken van een nieuw pand is iets om bij stil te staan. Het is niet alleen een verandering van de muren om je heen. Een verhuizing heeft ook invloed op de manier waarop je werkt. Een gebouw maakt deel uit van je bedrijfscultuur.

Twee mensen op een zolderkamer. Het heeft er veel van weg dat dat de beste manier is om een prachtig bedrijf te beginnen. Zo begon mijn bestaan als ondernemer. En zo is ook Transparent ontstaan in 2000. Ik voel dus wel een bepaalde verwantschap, beste Willem-Jeroen.

Allebei zijn we die zolderkamer behoorlijk ontgroeid. Ik doe tegenwoordig heel andere dingen, en voor jouw bedrijf is intussen Nederland al niet meer groot genoeg. Je hebt 3 kantoren, waarvan één in Antwerpen.

Een gebouw speelt een grote rol in het welbevinden van de mensen die er in werken. Transparent is flink gegroeid, tot zo’n twintig mensen heb ik begrepen. Op je uitnodiging staan enkele wapenfeiten. 20% van de AEX fondsen maakt gebruik van de diensten van Transparent en bij 29% van de Midcap-fondsen heeft Transparent audits verricht. Je hebt al 400.000 brieven verstuurd.
En, zo lees ik, je hebt één blindengeleidehond geadopteerd.

Account Payable analyses dragen mede bij aan corporate governance, doordat je daardoor transparantie krijgt die daarvoor nodig is.

Die blindengeleidehond moet wel bedoeld zijn voor de enkeling die nog niet begrepen heeft wat voor nuttig werk jullie doen!

Je huisvesting moet natuurlijk meegroeien. Daarom is een gelukwens op zijn plaats met dit mooie nieuwe kantoor. Laten we hopen dat het nieuwe pand een positieve bijdrage zal geven aan de bloei van Transparent !

Dames en heren,

Er is sinds Prinsjesdag behoorlijk veel publiciteit geweest over de voorgestelde belastingmaatregelen.

De belastingdruk verschuift meer van arbeid en winst naar belastingen op milieugrondslag. Het Belastingplan 2008 markeert die verschuiving nadrukkelijk.
De economie draait goed. Ook in internationaal perspectief doet Nederland het goed. Ook de Nederlandse overheidsfinanciën staan er beter voor dan het gemiddelde van de eurozone. We kunnen nu voor het eerst sinds 1954 een begrotingsoverschot laten zien voor de komende vier jaar.
Maar we willen het dak repareren als de zon schijnt. Daarom nemen we juist nu minder plezierige maatregelen. We moeten ons voorbereiden op de kosten van de vergrijzing, we willen de economische structuur versterken en de arbeidsparticipatie verhogen.
We bereiken houdbare overheidsfinanciën door een begrotingsoverschot na te streven, waardoor een deel van de staatsschuld kunnen aflossen; door de arbeidsparticipatie te verhogen, en door voorzieningen op het gebied van de AOW en de zorg aan te passen.
Van verschillende kanten is kritiek gekomen dat het kabinet de lasten zou verzwaren met 6,8 miljard. Wie dat zegt, maakt een karikatuur van de werkelijkheid. Wat is het geval?
Toen vorig jaar alle politieke partijen hun verkiezingsprogramma’s opstelden, was al duidelijk dat hogere zorgpremies voor lastenstijgingen zouden zorgen. In het coalitieakkoord hebben we toen gezegd: ten opzichte van deze stand, geen verdere stijgingen. Het kabinet heeft dus gekozen voor lastenneutraliteit voor burgers en bedrijven over de gehele kabinetsperiode. Die belofte doen we gestand.
De lastenstijging door de zorg komt bovendien niet per se overeen met wat mensen en bedrijven ervaren. Want we treffen bijvoorbeeld ook maatregelen aan de uitgavenkant, die je niet ziet in de lastencijfers, maar die wel een lastenverlichting inhouden voor mensen en bedrijven. Bijvoorbeeld invoering van gratis schoolboeken en loonkostensubsidies.
Het uitgangspunt was: lastenneutraliteit over de periode 2008-2011. En dat blijft het.
Dames en heren,

Het milieu vervuilen kan heel goedkoop. Maar de maatschappelijke kosten zijn hoog. Als je die kosten met belasting doorberekent kun je een eerlijker prijs tot stand brengen.

Daarom kies ik voor een verschuiving van de belasting op arbeid en winst naar het belasten van milieuvervuilend gedrag en consumptie.

Fiscale vergroening is het centrale thema van dit Belastingplan.

Met het vliegtuig naar Londen is soms goedkoper dan met de trein naar Groningen. Maar de schade aan het milieu door vliegverkeer is fors.
Een vliegbelasting zorgt ervoor dat milieueffecten tot uitdrukking komen in de prijzen van vliegtickets.

Daarom krijgen we een vliegbelasting. Deze wordt opgelegd aan de luchthaven. Daarmee kunnen de administratieve lasten laag blijven.

Auto’s moeten niet alleen zuiniger worden, maar ook schoner.
En de vervuiler betaalt. De hoogte van de belastingen op auto’s gaat meer afhangen van de milieuprestaties van de auto. De belasting op vervuilende auto’s en auto’s die veel brandstof verbruiken wordt verhoogd. Belasting op schone en zuinige auto’s verlaagd.

Het stimuleren van zuinige auto’s doen we door een intensivering van de bonus-malusregeling in de aanschafbelasting, de BPM. Zowel de bonus als de malus worden verhoogd. Het verschil tussen de maximale bonus en de maximale malus wordt bijna verdubbeld.

Daarnaast komt er voor zeer onzuinige auto’s een CO2 toeslag in deze aanschafbelasting.

Voor zeer zuinige auto’s komt er bovendien een halvering van het tarief van de Motorrijtuigenbelasting. Net als een verlaging van de bijtelling voor privégebruik van een zeer zuinige auto van de zaak.

Er komt, naast de vliegbelasting, nog een tweede nieuwe belasting: de Verpakkingenbelasting.

We gaan verpakkingsmaterialen verschillend belasten op basis van hun milieukenmerken, naar hoeveelheid en soort.

Om administratieve lasten te beperken, is het streven om het aantal belastingplichtigen zo klein mogelijk te houden. Belastingplichtig is de producent of de importeur van de verpakking of de verpakte producten. (Door 2 procent van de bedrijven te belasten, kunnen we 95 procent van alle verpakkingen onder de verpakkingenbelasting brengen.)

Dames en heren,

Er is de nodige kritiek op deze belastingmaatregelen. Het meest gehoorde argument is dat de opbrengst niet ten goede komt aan milieumaatregelen, maar gewoon in de staatskas stroomt.

Dat klopt; maar dat argument gaat uit van een verkeerde veronderstelling. Daar ging het niet om. Het doel van deze belastingen is: het genereren van algemene middelen. De tweede doelstelling is het internaliseren van milieukosten in de prijzen. Daarmee herstellen we een onvolkomenheid van de markt.

Vergroening voert in dit belastingplan dus duidelijk de boventoon.

Twee andere punten, waar ik veel belang aan hecht, zijn innovatief ondernemerschap en Vereenvoudiging.

Als je de wereld groener wilt krijgen, door de bewegingen van mensen en goederen te verminderen en te optimaliseren;
als je een slag wilt maken in administratieve lastenverlichting en vereenvoudiging voor burgers en bedrijven;
als je ondernemerschap wilt versterken;
dan is innovatie voor en door ondernemers enorm belangrijk.
Innovatie draagt bij aan vergroening, aan vereenvoudiging en aan innovatief ondernemerschap.

In dit belasting zitten enkele maatregelen op dit gebied. Zoals een vereenvoudiging van de WBSO.

Ondernemers zijn met dit Belastingplan gebaat door verlaging van de belasting voor mkb-ondernemers met een vennootschap. Dat zijn meestal de mkb-ers met personeel. Over de eerste 200.000 € winst betaal je flink minder vennootschapsbelasting.

Andere maatregelen op het gebied van innovatie en vereenvoudiging komen in een volgend Belastingplan of in een apart wetsvoorstel.

Dames en heren,

Op het gebied van de belastingheffing zitten we ook in een soort verhuizing, zou je kunnen zeggen.

De belastingheffing is aan het verhuizen van lasten op arbeid en winst naar lasten op milieuvervuiling en consumptie.

En er komen twee nieuwe belastingen. Dat betekent dat dit Belastingplan een sprong maakt in de vergroening van ons fiscale stelsel.

Fiscaliteit is er niet alleen om geld op te halen. Je kunt met belastingen indirect aansporen tot ander gedrag. Door maatschappelijke kosten in de prijzen te verwerken. Dan kan de markt nog beter zijn werk doen. Dit Belastingplan laat zien hoe dat kan.

Dank u wel.