Brief aan de Tweede Kamer over Plan van Aanpak Fietsdiefstal

Hierbij bied ik u het Plan van Aanpak Fietsdiefstal aan.

De aanpak is erop gericht om de doelstelling van het kabinet van 100.000 minder gestolen fietsen in 2010 ten opzichte van 2006, binnen bereik te brengen.

Bij de aanpak van fietsdiefstal is een groot aantal partijen betrokken. Voor het behalen van de doelstelling van het kabinet is die betrokkenheid nodig. Zo is de inzet van gemeenten en politie essentieel omdat de problematiek zich lokaal voordoet en er op lokaal niveau de meest concrete resultaten te boeken zijn. Maar ook inzet van de Rijksoverheid, Rijksdienst voor het Wegverkeer, Openbaar Ministerie en de hulp van private partijen als de fietsfabrikanten, fietsenhandel en verzekeraars en maatschappelijke organisaties als de Fietsersbond, ANWB, stichting ART, stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit en het centrum Criminaliteitspreventie en Veiligheid zijn nodig. De betrokken partijen werken samen in de landelijke stuurgroep fietsdiefstal en hebben zich met het bijgevoegde convenant verbonden aan de uitvoering van het Plan van Aanpak Fietsdiefstal.

De aanpak richt zich onder meer op het kunnen identificeren van (gestolen) fietsen met behulp van ingebouwde chips en framenummers. Ingezet wordt op het instellen van een framenummerverplichting voor nieuwe fietsen. Hierover ontvangt u separaat een brief van de minister van Verkeer en Waterstaat mede namens mij. Daarmee wordt uitvoering gegeven aan de toezegging die op dit punt aan uw kamer is gedaan. Identificatie van fietsen is van belang voor toezicht en opsporing. Gemeenten, politie en Openbaar Ministerie zullen invulling geven aan toezicht en opsporing op straat en bij (tweedehands) handelaren. Ook heling van gestolen fietsen via het internet zal aandacht krijgen. Ten behoeve van toezicht en opsporing is in januari van dit jaar het landelijke fietsdiefstalregister in gebruik genomen. Ook de fietsenhandel en burgers kunnen dit register echter raadplegen om vast te stellen of een fiets die te koop wordt aangeboden als gestolen geregistreerd staat. Daarnaast richt de aanpak zich op uitbreiding van het aantal veilige stallingmogelijkheden in gemeenten en bij stations. Indien nodig zal de verplichting tot het aanbrengen van bergingen en stallingen opnieuw in het bouwbesluit worden opgenomen. Het ministerie van VROM doet daar op dit moment onderzoek naar.

Zonder de hulp van fietsbezitters heeft de aanpak van fietsdiefstal minder kans van slagen. Fietsbezitters moeten hun fiets goed vastzetten en veilig stallen. Ook moeten zij aangifte doen met het framenummer of chipnummer van hun fiets wanneer die toch gestolen wordt. Met dit doel is op 4 juni een landelijke publiekscampagne gestart. Verder spannen de fietsenhandel, verzekeraars en maatschappelijke organisaties als de fietsersbond, ANWB en Stichting ART zich in om met voorlichting fietsbezitters te doordringen van de bijdrage die ze kunnen leveren om een effectieve aanpak van fietsdiefstal mogelijk te maken.

Over de voortgang van de aanpak van fietsdiefstal zal geen aparte rapportage plaatsvinden. Uw kamer wordt daarover geïnformeerd via de rapportages in het kader van het project Veiligheid begint bij Voorkomen. In die rapportages worden ook eventuele aanvullende acties meegenomen.

DE MINISTER VAN BINNENLANDSE ZAKEN EN KONINKRIJKSRELATIES

Mevrouw dr. G. ter Horst