'Midden- en kleinbedrijf moet kansen grijpen in buitenland'

Het midden- en kleinbedrijf kan internationaal nog veel actiever worden. Voor Nederlandse bedrijven liggen veel mogelijkheden over de grens. Dat zegt staatssecretaris Heemskerk.

Heemskerk baseert zich op cijfers uit het EIM-rapport Exportindex 2007 dat dinsdag 9 september 2008 werd gepresenteerd tijdens de derde bijeenkomst van Trade Poort in het Haagse perscentrum Nieuwspoort.

De onderzoekers van het EIM constateren dat het aandeel exporterende MKB-bedrijven niet stijgt: in 2007 was dit 9,4 procent en in 2000 9,5 procent. 'Hoewel internationaal zakendoen toeneemt, stijgt het percentage MKB'ers dat actief is op de internationale markt niet. Het MKB lijkt teveel gericht op de nationale markt en dat is jammer,' vindt Heemskerk: 'Internationale handel en investeringen zijn van essentieel belang voor de Nederlandse economie. En daarbij gaat het niet alleen om de exporterende 'grote jongens' maar ook om het MKB: dat speelt een belangrijke rol in de economie.'

Het aandeel van het MKB in de totale export bedroeg in 2007 ongeveer 59 procent (224 miljard euro). Vanaf 2004 groeide de export van het MKB sneller dan de export van het grootbedrijf.

Dutch Trade Board

De staatssecretaris heeft begin 2008 de brief Internationaal Ondernemen naar de Tweede Kamer gestuurd. Hierin wordt aangegeven hoe Economische Zaken de internationalisering van het Nederlandse bedrijfsleven wil bevorderen. Met name de positie van het MKB kan worden versterkt: onder andere door (pro)-actieve ondersteuning vanuit de overheid en publiek private samenwerking via onder meer de Dutch Trade Board. Heemskerk gaf daarbij ook aan dat er met name voor het MKB grote kansen zijn voor export naar landen buiten de Europese Unie.