Uitreiking onderscheidingen Ridders van de Weg


Alleen de uitgesproken tekst geldt.

Beste mensen,

Het is vandaag de veertigste keer dat we onderscheidingen uitreiken aan de Ridders van de Weg. Dat betekent: veertig jaar aandacht voor verkeersveiligheid, veertig keer beroepschauffeurs voor het voetlicht die daar serieus werk van maken. Logisch dat ik er net als vorig jaar graag bij wil zijn.

Verkeersveiligheid gaat mij aan het hart. Ieder verkeersslachtoffer is er één te veel. Er is wereldwijd bewondering voor onze aanpak van verkeersveiligheid. Maar toch komen er nog altijd elke dag weer twee mensen niet thuis, omdat ze een ongeluk hebben gekregen. Fietsers die worden overreden in de dode hoek van een vrachtwagen, motorrijders die voor de rest van hun leven invalide blijven, ouders die het bericht krijgen dat hun kind tegen een boom is gereden.

Dat zijn hele trieste gebeurtenissen die we waar mogelijk willen voorkomen.
Ik heb deze zomer In mijn Strategisch Plan Verkeersveiligheid aangekondigd dat we kwetsbare deelnemers aan het verkeer, dus kinderen, fietsers, motorrijders en ouderen extra gaan beschermen.

Snelheidsduivels of mensen die met een slok op de weg opgaan, hebben aan mij een hele slechte. Voor hen komen we met een alcoholslot en een gedragscursus. Lik op stuk. En de kosten daarvan? Wat dacht u? Die zijn voor de hufters in het verkeer die geen rekening houden met anderen.

Ik weet zeker dat u het daar helemaal mee eens bent. U bent juist een groep fantastische beroepschauffeurs. Voor u is een enkel krasje op uw wagen er al één te veel. U maakt gewoon geen brokken.
Nou ja, zo gewoon is het niet. Het is een hele prestatie om in dit kleine land met z’n volle wegen en vaak onder druk jaar in jaar uit zonder schade te rijden. U bent dan ook een voorbeeld voor alle chauffeurs in Nederland.

Dat is ook goed voor het imago van de transportsector. We hebben onlangs afgesproken dat ook Verkeer en Waterstaat zich zal inspannen voor dat imago. Er is genoeg positiefs om te noemen, want de hele sector werkt hard aan de verkeersveiligheid. Ik noem drie voorbeelden:
- Er doen 3000 vrachtwagens mee aan een proef met anti-ongevalsystemen;
- Volgens het convenant bestelverkeer proberen 100 bestelauto’s intelligente snelheidsbegrenzers uit;
- En we hebben samen met de sector de safety scan ontwikkeld, om bedrijven een verkeersveiligheidsadvies te geven.
Op den duur kunnen we daarmee tientallen ongelukken per jaar voorkomen.

U weet dat er bij veilig rijden heel wat komt kijken. Het vergt discipline en concentratie. Om te beginnen ga je natuurlijk niet de weg op met alcohol en drugs in je lijf. Vermoeidheid is ook gevaarlijk op de weg.

Maar daarmee ben je er nog niet. Achter het stuur moet je ook rekening houden met de fouten of het onvoorspelbare gedrag van anderen. We voeren daar campagne voor onder het motto ‘Rij met je hart’. En u brengt dat al jaren met succes in de praktijk. Zo is het u gelukt schadevrij te blijven. En daar kun je mee thuiskomen.

U neemt uw vak serieus. En daar hoort ook nascholing bij, volgens de nieuwe richtlijn Vakbekwaamheid beroepschauffeurs die sinds 10 september geldt in de hele Europese Unie. Ik weet dat er onder vervoerders en chauffeurs hier en daar wat weerstand tegen die richtlijn is. Sommige chauffeurs vinden nascholing maar onzin, alsof het een aanval is op hun rijkwaliteiten.

Maar beste mensen, iedereen heeft op z’n tijd nascholing nodig, zelfs de beste Nederlandse chauffeurs. Alleen al omdat de verkeersregels veranderen. En omdat er soms toch verkeerde gewoontes insluipen. Het kan altijd nog veiliger. En zuiniger, want daar gaat het bij de nascholing ook om. Niet alleen de vrachtwagen heeft onderhoud nodig, maar ook de chauffeur zelf. Wie trots is op zijn vak, geeft het af en toe een poetsbeurt.

Natuurlijk moet de nascholing goed uitvoerbaar zijn. Daarom hebben we in overleg met de vervoerders een wet gemaakt die rekening houdt met de dagelijkse praktijk. En ik heb begrepen dat de meeste chauffeurs enthousiast worden als ze eenmaal aan de cursus zijn begonnen. Het is altijd leuk om nieuwe dingen te leren over je vak, of de puntjes op de i te zetten.

Ik stel vast dat ik dus gelukkig niet alleen op de bres sta voor verkeersveiligheid. We doen het samen. Ik kan rekenen op TVM die zich onder meer inspant om dodehoek-ongevallen te voorkomen en op de hele transportsector. En ik kan tot slot ook rekenen op prima chauffeurs zoals u die helpen om Nederland veilig te laten thuiskomen. Ik wil u daar nog eens hartelijk voor danken. Het is me een genoegen om de onderscheidingen aan u uit te reiken.