Eerste Kamer stemt in met vermindering administratieve lasten bij ziekmelding

De Eerste Kamer heeft op 9 september 2008 ingestemd met een wetsvoorstel van minister Donner waarin wordt geregeld dat de administratieve lasten bij het ziekmelden van werknemers wordt verminderd.

De wetswijziging betekent onder meer dat:

  • Werkgevers hun zieke werknemer pas in de 42e week hoeven ziek te melden bij het UWV; nu moet dat al in de 13e week.
  • De wettelijke melding dat de werknemer weer beter is (de hersteldmelding) vervalt.
  • Werkgevers die hun zieke werknemer te laat aanmelden een boete kunnen krijgen van maximaal 455 € per werknemers. Op dit moment wordt de verplichte loondoorbetaling voor werkgevers verlengd voor de periode dat de werkgever te laat was met ziekmelden.
  • Het UWV de werkgever en werknemer straks in de 44e week een brief stuurt. Deze brief wijst de werkgevers en werknemers op hun verplichtingen voor re-integratie.

Deze wetswijziging is op 1 november 2008 in werking getreden.