Antwoorden op kamervragen over het sluiten van contracten met straatterroristen

Kent u het bericht “Rotterdam wil contracten met lastige groepen”? 1)

Vraag 1

Antwoord 1

Ja

Vraag 2

Deelt u de mening dat dit overlastgevend tuig direct van de (Rotterdamse) straten gehaald moet worden en dat het een blamage is dat de overheid “contracten” met dergelijke groepen sluit? Zo neen, waarom niet?

Antwoord 2

De ‘contracten met lastige groepen’ verwijzen naar de vervolg pilot FFKappe van de gemeente Rotterdam. FFKappe, voorheen ‘Doe normaal’, is een preventieve methode om overlastgevend gedrag te bestrijden c.q. te voorkomen. De aanpak bestaat grofweg uit twee delen. Het eerste element is een contract dat de gemeente afsluit met de jongere. Hierin staat dat de jongere zich van bepaald gedrag zal onthouden. Vaak is ook sprake van het aanbieden van een hulpverleningstraject. De tweede fase gaat in als de eerste fase geen of te weinig resultaat heeft geboekt. In plaats van het ‘FFKappe contract’, krijgt de jongere een ‘FFKappe bevel’ van de burgemeester. Het overtreden van dit burgemeestersbevel is strafbaar.

Dit kabinet staat een constructieve aanpak van overlast voor. FFKappe is één van de instrumenten die daar aan kunnen bijdragen. Het verheugt mij dat Rotterdam verder wil gaan met FFKappe. Alle interventies ter beteugeling van overlast en criminaliteit vormen een breed palet aan maatregelen. Daarin hebben ook de gedragsbeïnvloedende maatregelen in de vorm van FFKappe-contracten en – bevelen, een plaats. Ik deel de, in de vraag verwoorde, mening van de leden van de PVV-fractie niet. In tegendeel, de suggestie dat dit een blamage voor de overheid is werp ik verre van mij. Het is een voorbeeld van een waardevolle aanpak, passend in het brede scala van preventie en repressie .

Vraag 3

Waarom heeft de gemeente Leeuwarden besloten om af te zien van het sluiten van contracten met straattuig?

Antwoord 3

De Minister van Justitie heeft in de aanloop naar het FFKappe experiment in Rotterdam, zowel Rotterdam als Leeuwarden verzocht om een pilot te starten. Beide steden reageerden in eerste instantie positief. Leeuwarden heeft, zoals het nieuwsbericht correct meldt, later besloten om alsnog niet mee te doen. De reden was dat Leeuwarden binnen het (juridisch) kader van de gemeente geen mogelijkheid zag om het overtreden van het bevel, afdoende te sanctioneren. De praktijk in Rotterdam heeft laten zien dat sanctioneren wel mogelijk is. Voor een verdere overweging van het juridische kader verwijs ik nu naar paragraaf ‘D’ van mijn brief bij de evaluatie (TK 28684, nr. 180).

1) http://www.nu.nl/news/1741309/12/
Rotterdam_wil_contracten_met_lastige_groepen.html

http://www.elsevier.nl/web/10203078/Nieuws/Nederland/Rotterdam-Overlast-hangjeugd-terugdringen-met-contract.htm