De aftrap van de regeling Innovatieve OV-bussen

Alleen de uitgesproken tekst geldt.

Dames en heren,

Om te beginnen wil ik u bedanken voor uw bereidheid om naar Den Haag te komen. Een duurzame tocht, in uw zuinige bussen. U weet, ik kom ook graag op bezoek bij voorlopers als u. Voor nu was het een veel beter idee om de zes verschillende projecten met zuinige bussen bij elkaar te brengen.

Met uw komst onderstreept u dat er meer gaande is dan losse initiatieven, dan druppels op een gloeiende plaat. Het gaat hier om een groeiende beweging. Een beweging van mensen die met creativiteit en nuchterheid werken aan echte duurzame oplossingen voor ons land.

Ik had u natuurlijk kunnen uitnodigen in een mooi zaaltje met zachte vloerbedekking van het ministerie. Veel liever sta ik met u op dit enigszins winderige busplatform.

Dit is waar het moet gebeuren:
niet op het ministerie,
niet in een kantoor;
het moet gebeuren in de praktijk.

Wat ik wel doe vanuit het ministerie: stimuleren en prikkelen tot daden. Daarom heb ik tien miljoen euro beschikbaar gesteld. Tien miljoen voor de vijf pilots van de provincie Zuid-Holland, de regio Twente, provincie Gelderland, de stadsregio Rotterdam en de regio Eindhoven. En daar bovenop heb ik extra geld toegekend om ook het project met hybride waterstofbussen voor Amsterdam mogelijk te maken. Onze hoofdstad gaat dit project uitvoeren samen met Nordrhein-Westfalen. Deze bijeenkomst heeft dus een internationaal karakter. Te meer omdat onze zuiderburen meedoen aan het project van Zuid-Holland.

Mijn doel is duidelijk: om de hele busvloot van dit land, met z’n 5000 rijtuigen, zuinig te krijgen. Niet ooit nog eens een keer. Nee, we beginnen vandaag en uiterlijk in 2020 rijden er alleen nog duurzame bussen door Nederland.

Ik ben blij te merken dat een laag brandstofverbruik en weinig CO2-uitstoot aan kracht winnen als selectiecriteria bij de aanbesteding. Het is toch ook heel gewoon om kranten in de papier- en flessen in de glasbak te gooien? Zo gewoon zou het ook moeten zijn om bij de aanschaf van een bus erop te letten of hij het milieu niet te veel belast.

Op dat punt zijn we nu nog niet. Vertrouwen speelt daarbij een belangrijke rol. Overheden die een of meerdere duurzame bussen bestellen moeten het vertrouwen hebben dat ze een goede koop hebben gesloten. Dat ze met bussen gaan rijden die niet alleen zuinig zijn, maar ook krachtig, betaalbaar en solide.

Daarom is deze pilot zo belangrijk. U gaat als consortia zuinige bussen testen. Uitdagend is natuurlijk dat de projecten onderling verschillen, zowel in opzet als techniek. In vier gevallen gaat het om bussen waarin een gewone dieselmotor is gecombineerd met een vernieuwende elektromotor. Eindhoven gaat experimenteren met bussen op biogas en Amsterdam gaat dus verder met waterstof.

De resultaten van de pilots komen vanzelfsprekend voor alle relevante partijen beschikbaar. Het lijkt me voor u en andere overheden zeer de moeite waard om gegevens uit te wisselen en zo van elkaars ervaringen te profiteren.

Dames en heren,

U en ik maken hier, midden op het Haagse busplatform, een mooie start om Nederland schoner en duurzamer te krijgen. Een goed begin met een zuinige vloot verdeeld over vijf regio’s. Uw goede voorbeelden zullen zich als een groene golf verspreiden over het land.

Dit lijkt me een mooi moment om de handtekeningen te plaatsen onder de cheques die horen bij de convenanten.