Wet op de kilometerprijs naar Raad van State
De ministerraad heeft op voorstel van minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat ingestemd met het wetsvoorstel dat de invoering van Anders Betalen voor Mobiliteit regelt. Het ontwerp van de Wet kilometerprijs heeft als doel de automobilisten te laten betalen naar gebruik, de bereikbaarheid te vergroten en de kwaliteit van de leefomgeving te verbeteren.
Om de bereikbaarheid over de weg te verbeteren heeft het kabinet in het coalitieakkoord afgesproken het systeem van kilometerbeprijzing - betalen per gereden kilometer gedifferentieerd naar tijd, plaats en milieukenmerken - in te voeren. Het kilometertarief vervangt uiteindelijk de motorrijtuigenbelasting en aanschafbelasting (BPM). Het kabinet heeft voor deze aanpak gekozen omdat het uitgaat van het eerlijkheidsprincipe. Hierin gaan automobilisten niet méér betalen, maar anders betalen voor het gebruik van de auto. Doel van het kabinet is daarom in 2011 een kilometerprijs in te voeren voor het vrachtvervoer en vanaf 2012 geleidelijk voor de andere automobilisten.
In het wetsvoorstel is vastgelegd wie waarvoor betalingsplichtig wordt, wat de uitzonderingen zijn, welke tarieven er gelden, hoe verschuldigde bedragen worden geïnd, welke instrumenten van dwangvordering kunnen worden ingezet en hoe het toezicht en handhaving is geregeld. Over de rol van private partijen bij de inning en dwangvordering vindt nog nadere besluitvorming plaats.
De ministerraad heeft ermee ingestemd dat het wetsvoorstel voor advies aan de Raad van State zal worden gezonden. De tekst van het wetsvoorstel en van het advies van de Raad van State worden naar verwachting in het voorjaar van 2009 openbaar bij indiening bij de Tweede Kamer.