Overheidsorganisaties wisselen informatie efficiënter uit

osb_logo.gif

De Overheidsservicebus is vanaf nu voor alle overheden beschikbaar. De Overheidsservicebus, die een gestandaardiseerde uitwisseling van berichten tussen overheidsorganisaties ondersteunt, is ontwikkeld in opdracht van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Als overheden gebruik maken van de Overheidsservicebus zorgt dit voor minder administratieve lasten en een efficiëntere manier van werken. De Overheidsservicebus is een open standaard en daarmee voor iedereen beschikbaar, ook voor bedrijven.

Met de Overheidsservicebus is een eerste doelstelling van het Nationaal Uitvoeringsprogramma Dienstverlening en e-overheid (NUP) gehaald. In het NUP hebben Rijk, provincies, gemeenten en waterschappen zich verbonden aan het gerichter inzetten van digitale voorzieningen om de dienstverlening te verbeteren.

De Verwijsindex Risicojongeren en de Landelijke Voorziening Omgevingsloket laten zien dat het gebruik van de Overheidsservicebus een betere samenwerking van verschillende overheidsorganisaties oplevert.

Betere samenwerking in de sector Jeugd

Organisaties in de jeugdzorg werken soms langs elkaar heen en delen informatie over jongeren met problemen onvoldoende. Soms omdat de organisaties uit verschillende disciplines komen, soms omdat jongeren naar een andere gemeente verhuizen en de nieuwe gemeente geen toegang heeft tot de relevante gegevens. De Verwijsindex Risicojongeren brengt risicomeldingen van hulpverleners, zowel binnen gemeenten als over gemeentegrenzen heen, bij elkaar en informeert hulpverleners. Bij de landelijke invoering van de Verwijsindex Risicojongeren zijn de standaarden van de OverheidsServiceBus toegepast, wat versnelde aansluiting daarop bevordert van zowel gemeenten als landelijk werkende organisaties, zoals de Raden voor de Kinderbescherming.

Omgevingsloket Online

In januari 2009 komt Omgevingsloket Online beschikbaar. Dit is één loket voor het aanvragen van bouw-, reclame, inrit, kap- en sloopvergunning, de melding Activiteitenbesluit en de vergunning en melding Gebruiksbesluit. Dit betekent dat de burger in de toekomst niet langer zelf alle relevante instanties moet aflopen voor vergunningen als hij bijvoorbeeld wil bouwen maar op één plek zijn aanvraag doet. Hiervoor wordt een digitaal aanvraagdossier opgesteld, dat ook kan worden uitgewisseld tussen overheden. Daarnaast kunnen de vergunninggegevens op internet worden gepubliceerd. In 2009 gaan ook gemeenten gebruik maken van Omgevingsloket Online en later in het jaar ook provincies en waterschappen. Het uiteindelijke doel is dat Omgevingsloket Online vanaf januari 2010 wordt gebruikt voor de uitvoering van de Wet Algemene Bepalingen Omgevingsrecht. Deze wet zorgt ervoor dat mensen straks nog maar één omgevingsvergunning hoeven aan te vragen in plaats van de 25 vergunningen die er nu zijn. De standaarden van de OverheidsServicebus ondersteunen het Omgevingsloket. Online en maken het mogelijk dat deze voorziening snel bij de verschillende overheden beschikbaar komt.