Marokkaans-Goudse multiprobleemgezinnen

De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG

DJenG/AJG-2896293

Datum 8 januari 2008

Geachte voorzitter,

Bij brief van 20 november 2008 heeft de algemene commissie voor Jeugd en Gezin gevraagd om een toelichting op de toezegging van de minister van BZK aan de gemeente Gouda om euro 900.000 te investeren in een integrale gezinsaanpak van de zwaarste categorie Marokkaans-Goudse multiprobleemgezinnen.
De commissie wil graag geïnformeerd worden over de concrete inzet van de toegezegde middelen, het eenmalige karakter van de beschikbaarstelling, de begrotingspost(en) waaruit deze investeringen gefinancierd worden en de verhouding ten opzichte van het overige overheidsbeleid met betrekking tot probleemjongeren.

Algemeen beleidskader
Preventie en vroegtijdig ingrijpen zijn uitgangspunten van het kabinetsbeleid om problemen later te voorkomen. In het Jeugd- en Gezinsbeleid staan versterking van de eigen kracht van gezinnen en laagdrempelige opvoedingsondersteuning voor gezinnen die dat nodig hebben voorop. Kabinet en gemeenten investeren fors in extra opvoedondersteuning. Via de Brede doeluitkering CJG komt deze kabinetsperiode oplopend tot 2011 euro 100 miljoen extra beschikbaar. Aanvullend daarop is met de VNG afgesproken dat gemeenten via het accres van het Gemeentefonds ook euro 100 miljoen extra uittrekken voor opvoedingsondersteuning via de Centra voor Jeugd en Gezin. Om ook migrantenouders beter te bereiken met opvoedondersteuning, investeren we euro 10 mln in “diversiteit in het jeugdbeleid”.
Vrijblijvendheid voorbij is ook een uitgangspunt van kabinetsbeleid. Jongeren die problemen veroorzaken én hun ouders moeten worden aangesproken, als het kan vrijwillig, als het moet met drang en dwang. De ondersteuning van gezinnen varieert van laagdrempelige opvoedondersteuning tot intensieve gezinsbegeleiding in het kader van een ondertoezichtstelling. Financiering vindt plaats uit gemeentelijke middelen, de hiervoor genoemde CJG-gelden en de provinciaal gefinancierde Jeugdzorg. Gemeenten hebben daarnaast de mogelijkheid om ter bevordering van de leefbaarheid in de wijken en de aanpak van overlast en verloedering gelden uit de wijkaanpak en veiligheidsmiddelen in te zetten voor begeleiding van multiprobleemgezinnen. Dit sluit aan bij de integrale gezinsaanpak die het kabinet bij de aanpak van overlastgevende jeugd voor ogen staat. Inzet van de middelen vindt plaats volgens het principe van “Een gezin, één plan”. Onder regie van de gemeenten maken de betrokken instanties afspraken over de afstemming van de hulpverlening aan gezinnen.

Marokkaans-Goudse multiprobleemgezinnen
De gemeente Gouda wil met een totaalaanpak de participatie van Marokkaans-Nederlandse gezinnen bevorderen en de overlast in de wijk Oosterwei tegengaan. Gouda heeft om extra financiële steun van het rijk gevraagd om de Goudse plannen te realiseren. Het kabinet betrekt dit verzoek, in samenhang met de uitkomsten van het burgemeestersoverleg van 22 oktober 2008, bij de onder leiding van de minister voor WWI in voorbereiding zijnde beleidsbrief over de aanpak van Marokkaans-Nederlandse probleemjongens. In die brief wordt ook ingegaan op de voor gemeenten beschikbare financiële middelen.
Vooruitlopend daarop heeft de minister van BZK zich in beginsel bereid verklaard om Gouda financieel te ondersteunen ten aanzien van de voorgenomen integrale gezinsaanpak voor de zwaarste categorie Marokkaans-Goudse multiprobleemgezinnen. Het betreft hier een bijdrage van 3 x euro 300.000 voor de periode 2009 tot en met 2011 voor de inzet van gezinscontracten en een gezinsmanager voor de zwaarste categorie Marokkaans-Goudse gezinnen. De begrotingspost en de voorwaarden voor deze bijdrage worden begin 2009 vastgesteld als meer zicht is op de bredere aanpak van problematiek van overlastgevende Marokkaans-Nederlandse jongens van dit kabinet. Zodoende kan Gouda haar aanpak op een integrale wijze vormgeven. Ook wordt Gouda hierdoor in staat gesteld te participeren in een in voorbereiding zijnd experiment van de ministeries voor J&G en WWI én zes gemeenten (Enschede, Groningen, Amsterdam, Den Haag, Eindhoven en Gouda) met betrekking tot een optimale coördinatie van hulpverlening aan multiprobleemgezinnen.

Tot slot
Bij multiprobleemgezinnen gaat het om een cumulatie van problemen op verschillende leefgebieden die om een oplossing vragen. Een intensieve gezinsaanpak vindt steeds plaats in het kader van het gemeentelijke en provinciale jeugd- en gezinsbeleid volgens het uitgangspunt één gezin-één plan.
Het kabinet verwacht de Tweede Kamer begin 2009 door middel van de eerder genoemde beleidsbrief te kunnen informeren over de aanpak van Marokkaans-Nederlandse probleemjongens.

Hoogachtend,
de Minister voor Jeugd en Gezin,

mr. A. Rouvoet

de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,

mevrouw dr. G. ter Horst

de Minister voor Wonen, Wijken en Integratie,

mr. E.E. van der Laan