Meer donorregistraties door Teuntje

Teuntje, de informatiekrant over orgaan- en weefseldonatie die in november vorig jaar huis aan huis is verspreid, heeft geleid tot meer registraties in het Donorregister.

Bushokje met campagneposter met tekst -Dank voor mijn nieuwe lever-.

Dat maakte het Donorregister vandaag bekend. Het aantal donorformulieren dat er in de periode na de verspreiding is verstuurd, is in vergelijking met voorgaande periode verdrievoudigd. In totaal zijn in drie weken tijd ruim 25 duizend donorformulieren ingestuurd, waarvan de helft een nieuwe registratie was. Veruit de meeste registraties waren voor keuze 1: toestemming voor donatie.

Kennis onvoldoende
In Teuntje is uitgebreid stilgestaan bij de verschillende aspecten van orgaan- en weefseldonatie. De informatiekrant is samengesteld nadat uit onderzoek bleek dat meer dan de helft van de Nederlanders tussen de 20 en 50 jaar aangaf te weinig van het onderwerp te weten om een keuze te kunnen maken.

Donorpolis
De toename is niet alleen het gevolg van Teuntje. Ook de aandacht die media besteedden aan de donorpolis – een speciale polis van verschillende zorgverzekeraars – heeft hieraan bijgedragen. Omdat de donorpolis vrijwel direct na Teuntje in het nieuws kwam, kan niet worden bepaald hoe groot deze bijdrage is.