Heemskerk: aanpak malafide SMS-diensten deze week in een stroomversnelling

De aanpak van malafide sms-diensten kwam deze week in een stroomversnelling volgens staatssecretaris Heemskerk van Economische Zaken.

Volgens Heemskerk laten uitspraken van de rechter in Leeuwarden en enkele boetes van de Consumentenautoriteit zien dat het net rond malafide sms-diensten zich meer en meer begint te sluiten. "De Consumentenautoriteit zit hier ook net als vorig jaar bovenop", aldus de staatssecretaris.

Uitspraak rechter

Donderdag 12 februari werd bekend dat de rechtbank in Leeuwarden heeft bepaald dat een klant honderden ongevraagde sms-jes niet hoeft te betalen op basis van een --op verzoek van Heemskerk-- vastgestelde gedragscode. In de code staat onder andere dat voor van tevoren duidelijk moet zijn wat sms-jes kosten. Dat was in het geval dat aan de rechter werd voorgelegd niet gebeurd. In totaal kreeg de klant 840 ongevraagde sms-jes van anderhalve euro per stuk. In de code -die door het bedrijfsleven is opgesteld- zijn o.a. afspraken gemaakt over reclame-uitingen. Tevens is een sms-dienstenfilter ingesteld waar je je kan laten blokkeren voor sms-diensten.

Boetes Consumentenautoriteit

Naast de uitspraak van de rechter deelde de consumentenautoriteit eerder deze week een derde boete uit aan een bedrijf van in totaal EUR 118.750,=. Dit bedrijf gaf op haar website aan zich aan de SMS Gedragscode te houden, maar dat bleek beslist niet het geval te zijn.

Volgens Heemskerk bevestigen de twee zaken dat het net rond malafide sms-diensten zich begint te sluiten. "We houden de ontwikkelingen en de resultaten van de gedragscode nauwgezet in de gaten, maar door deze twee uitspraken verwacht ik dat het aantal ondernemers dat zich nog durft te bezondigen aan dit soort praktijken zal verminderen."

Meer informatie

Voor pers: Edwin van Scherrenburg; 070-3796464; e.v.vanscherrenburg@minez.nl