Gewoon homo zijn op school


Homoseksuele leerlingen, leraren en ouders moeten zich veilig en geaccepteerd voelen op iedere school in Nederland.

Dat schrijft minister Plasterk in een brief aan alle scholen in het primair en voortgezet onderwijs. Met de brief komt de minister tegemoet aan de wens van leerlingen, die in een onderzoek aangeven dat scholen volgens hen een actievere rol moeten spelen in het bespreekbaar van homoseksualiteit. "Een goede school heeft een zodanig schoolklimaat, dat er ruimte is om jezelf te zijn", zo schrijft Plasterk in de brief.

Hoe scholen het bespreekbaar maken van homoseksualiteit in de klas behandelen is aan de scholen zelf. Iedere school moet dit kunnen doen vanuit haar eigen visie en identiteit. Om scholen daarbij te ondersteunen heeft het Centrum voor School en Veiligheid op verzoek van de minister het bestaande onderwijsmateriaal met betrekking tot seksuele diversiteit gebundeld in een brochure, waarnaar in de brief verwezen wordt.

In de brief verwijst de minister verder naar de jurisprudentie, die aangeeft dat scholen geen leraren, andere personeelsleden of leerlingen mogen uitsluiten omdat ze homo zijn, homoseksuele relaties hebben of samenwonen met iemand van hetzelfde geslacht. Als een school gedragsregels stelt, gelden die voor homo's en hetero's in gelijke mate.

Aanleiding voor het versturen van de brief zijn twee onderzoeken, die de Inspectie van het Onderwijs in opdracht van minister Plasterk heeft gedaan. Het onderzoek 'Anders zijn is van iedereen' bevat een verslag van een rondetafelgesprek met schoolgaande jongeren over wat zij denken over en vinden van homoseksualiteit. Aan de leerlingen werd gevraagd aan te geven hoe zij tegen homoseksualiteit aankijken.

In het tweede onderzoek, 'Weerbaar en divers', werd binnen verschillende schooltypen onderzocht op hoeveel scholen incidenten rond seksuele diversiteit en seksuele weerbaarheid voorkomen en hoe scholen aandacht geven aan seksuele diversiteit en seksuele weerbaarheid. Uit het onderzoek blijkt dat de meeste leerlingen en docenten hun school weliswaar als veilig en open beschrijven, maar ook dat veel leerlingen zich niet veilig genoeg voelen om voor hun mogelijke homoseksualiteit uit te komen.