Praktijkproef met de gyrocopter

Alleen de uitgesproken tekst geldt.

Een brommer; dat is meestal het eerste voertuig met een motortje dat we zelf mogen besturen. De eerste keer gas geven, optrekken en wegwezen brengt een speciale sensatie teweeg. Dat ‘brommergevoel’ kreeg ik terug tijdens de rit in de Carver. So far, so good. Nu nog de gyrocopter de lucht in.

Het gaat nu nog met twee verschillende toestellen; rijden met de Carver, vliegen met een gyrocopter. Er wordt gewerkt aan een voertuig dat alles in één biedt. Dat is de Personal Air and Land Vehicle, kortweg de PAL-V, een voertuig waarmee je een stuk kunt rijden en vervolgens het luchtruim kan kiezen.

PAL-V, een Nederlandse innovatie, loopt voorop door rijden en vliegen in één toestel te combineren. Interessant voor ons eigen land, maar ook voor de export.

De PAL-V is geen massaproduct. Het is een efficiënt point-to-point-voertuig voor mensen die snel ter plaatse moeten zijn, zoals hulpverleners, medisch specialisten of een brandweercommandant. Ook in ontwikkelingslanden met niet altijd goed begaanbare wegen zou zo’n toestel uitkomst kunnen bieden.

Zowel in aanschaf als verbruik is de PAL-V een stuk voordeliger dan een helicopter. Hij heeft een zuinige automotor. In de lucht ligt het brandstofverbruik ruim de helft lager dan dat van een lichte helicopter.

Zulke vernieuwingen hebben in alle opzichten lucht en ruimte nodig. Ze mogen niet verstrikt raken in een web van onoverzichtelijke regelgeving. Het gaat om de balans tussen veiligheid enerzijds en nieuwe kansen anderzijds.

Rijden en vliegen met deze innovatieve toestellen moet verantwoord zijn en weinig overlast geven. We hebben dus wel regels nodig, zoals al het verkeer in Nederland aan regels is gebonden. Die zijn er niet voor niets.

De commissie Noordzij staat aan de basis van deze pilot. Die heeft in haar rapport ‘Weg Belemmeringen, van Red Tape naar Red Carpet’ al gezegd: geef dit nieuwe voertuig een kans. Laten we de goede balans vinden tussen noodzakelijke regelgeving en innovatievermogen. Natuurlijk moeten veiligheid en leefbaarheid goed zijn geregeld, maar laten we alsjeblieft niet doorschieten in een verstarrende bureaucratische wirwar van regels.

De proef van vandaag met de gyrocopter staat symbool voor een hoger doel: eendrachtige samenwerking in dit land dat het moet hebben van zijn technische kennis en z’n uitstekende verbindingen. Ook vandaag werken we aan de positie van ons land op het gebied van innovatie en concurrentie.


De praktijkproef van vandaag is onderdeel van de pilotperiode. Komende anderhalf jaar bekijken de inspectie en Rijkswaterstaat of en hoe we de PAL-V op de weg en in de lucht kunnen krijgen. De PAL-V moet het stempel ‘veilig’ verdienen. De regels moeten aangepast en de provincies bepalen of en waar startbaantjes van 100 meter komen om op te stijgen en te landen.

Ook heel belangrijk met het oog op de veiligheid: er moet een Nederlandse opleiding komen waar je een vliegbrevet kunt halen om autogyro’s als het PAL-V te mogen besturen. Nu moet dat nog in Duitsland en Engeland gebeuren en dat is heel onhandig. Mijn ministerie wil graag de registratie van vliegscholen en uitgifte van een Nederlands brevet een duw in de goede richting geven.

Genoeg gepraat. Geen woorden maar daden. Bovendien: meneer Smink wil zijn grond weer kunnen gebruiken voor de mais. Daarom: de lucht in met dat toestel!