Betere taalprestaties door aparte taalklas

Leerlingen met een taalachterstand hebben baat bij het volgen van extra taalonderwijs in een aparte klas op de basisschool.

Uit onderzoek blijkt dat de taalprestaties van de leerlingen in deze zogenaamde schakelklassen omhoog gaan. Ook voor leerlingen die na groep 8 nog een extra jaar in een taalklas doorbrengen is er positief nieuws: zij gaan veel vaker naar een hoger schooltype. Dat schrijft staatssecretaris Dijksma van Onderwijs vandaag in een brief aan de Tweede Kamer.

Uit het onderzoek Inrichting en effecten van schakelklassen van ITS en het SCO-Kohnstamm Instituut blijkt dat leerlingen die een jaar extra taalonderwijs hebben gevolgd in een aparte klas meer leerwinst boeken dan vergelijkbare kinderen die geen schakeljaar hebben gevolgd. Leerlingen die na groep 8 nog een extra jaar in een taalklas doorbrengen, de kopklassers, hebben na het schakeljaar hogere scores op de Cito-toets en krijgen hogere adviezen voor het vervolgonderwijs. Het rendement van de kopklas is groot: van de 118 onderzochte kinderen die een kopjaar volgden, kreeg 3% een havo- of vwo-advies bij de start van het extra jaar. Aan het eind van de kopklas kreeg bijna 70% van deze leerlingen een advies voor havo of vwo. Op de Cito-toets scoorden voor zover bekend bij aanvang van de kopklas 91% van de leerlingen onder het landelijk gemiddelde van 535. Aan het eind van de kopklas was dit percentage gedaald naar 31.

Bovendien komt uit het onderzoek naar voren dat schakelklaskinderen zich op hun gemak voelen in de schakelklas en dat de extra aandacht voor taal niet ten koste gaat van de rekenprestaties. Staatssecretaris Dijksma wil daarom op de ingeslagen weg verder gaan en gemeenten met veel achterstandsleerlingen geld blijven geven voor schakelklassen.

In een schakelklas krijgen leerlingen een jaar lang intensief taalonderwijs in een aparte klas tijdens de reguliere schooltijden, of tijdens extra lesuren na schooltijd. De schakelklas kan parallel lopen aan groep 1 tot en met 8, maar kan ook als extra jaar tussen de reguliere groepen of als instroomgroep voor groep 1 of als kopklas na groep 8 worden opgezet. Het doel van de schakelklas is dat leerlingen met succes de schoolloopbaan in de reguliere klas kunnen vervolgen en doorstromen naar een hogere vorm van voortgezet onderwijs dan wanneer de schakelklas niet was gevolgd. Om na te gaan of de leerwinst van schakelklasleerlingen ook behouden blijft nadat de leerlingen de schakelklas hebben verlaten, heeft Dijksma het ITS en SCO-Kohnstamm Instituut opdracht gegeven tot een vervolgonderzoek. De resultaten zijn in 2010 bekend.

De inzet van schakelklassen is een van de instrumenten voor gemeenten en scholen om onderwijsachterstanden te bestrijden. Daarnaast investeert het kabinet fors in voorschoolse en vroegschoolse educatie en kunnen scholen een subsidie krijgen voor extra onderwijstijd. Ook ontvangen basisscholen extra geld voor achterstandsleerlingen, gewichtengeld, en krijgen scholen in gebieden met veel uitkeringen en lage inkomens vanaf komend schooljaar nog een extra bedrag voor achterstandsleerlingen.