Persconferentie gunningsbesluit A2 Maastricht

Alleen de uitgesproken tekst geldt.

Beste mensen,

Vandaag is feestelijke dag, een dag van daadkracht en een dag van optimisme voor de toekomst. De belangrijke beslissing die we vandaag nemen, zal richting geven aan de ontwikkeling van deze stad en deze belangrijke regio. Maastricht krijgt in deze eeuw een vernieuwd aanzien, dat wordt bepaald door de keuze van vandaag.

Ik maak zo dadelijk met veel genoegen bekend aan welk consortium we de opdracht gunnen om een groot verkeersprobleem van dit land op te lossen en deze dierbare stad weer tot één geheel te smeden.

Eerst zet ik nog even op een rij voor welke problemen de tunnel onder Maastricht – klaar in 2016 - een oplossing biedt:
- Om te beginnen gaat het om de doorstroming op de A2, een zeer belangrijke route voor het doorgaande verkeer naar België en Duitsland;
- We verbeteren tegelijkertijd de bereikbaarheid van Maastricht;
- We zorgen voor minder overlast, minder luchtvervuiling en meer veiligheid in de stad;
- Maastricht wordt door de bouw van een tunnel weer één geheel;
- En daardoor kan de stad zich verder ontwikkelen.

We hebben het over een groots project, waarin stevige bedragen omgaan. We hebben het dan ook over zes kilometer stedelijke ontwikkeling van topniveau. Het sleutelwoord luidt: kwaliteit. Kwaliteit voor de weggebruikers en kwaliteit voor de bewoners en de bezoekers van Maastricht. De regio draagt daar 143 miljoen aan bij en het Rijk 540 miljoen euro.

We praten er al decennia over. De eerste plannen voor de A2 lagen begin jaren 90 al op de tekentafel. De afgelopen periode hebben we de druk opgevoerd. De tijd van praten is voorbij. Het is tijd om te handelen. Het is tijd om in actie te komen.

Juist nu het economisch minder gaat, wil ik met extra energie grote verkeersproblemen aanpakken. Dat is goed voor de werkgelegenheid en goed voor de toekomst van dit land. Laat Nederland in de voorste rij staan als de economie weer aantrekt.

Dat is wat we ook met de A2 en met Maastricht doen: vooruitwerken, om straks met volle kracht vooruit te kunnen. Dit najaar kan het werk voor de stad al beginnen en dan kom ik graag weer langs om de eerste schop de grond in te steken.

Half november was ik hier ook voor de A2, toen we de drie plannen presenteerden die in aanmerking kwamen voor uitvoering. En nog voordat Nederland de koffers pakt om op vakantie te vertrekken, kunnen we onze definitieve keuze bekendmaken.

Tussentijds viel één van de drie plannen af omdat het niet binnen de aanbestedingsgrenzen bleef. Er bleven twee consortia over, de Unie van Maastricht en Avenue 2.

Voordat ik de definitieve keuze bekend maak – ik houd u nog even in spanning – wil ik beide consortia bedanken voor hun goede werk. De gunningsadviescommissie, waaraan ik ook dank ben verschuldigd, heeft een hele kluif gehad aan de keuze tussen deze twee uitstekende voorstellen.

De Unie van Maastricht heeft als kern een driehoekstunnel opgenomen. Avenue 2 gaat uit van een gestapelde tunnel. Beide consortia hebben integrale plannen geleverd die garant staan voor kwaliteit, inspiratie en gedrevenheid. Maar er kan er maar één de winnaar zijn…

Beste mensen, het doet me veel plezier u te kunnen vertellen dat de keuze is gevallen op … het plan De Groene Loper van Avenue 2!

Van harte gefeliciteerd met deze geweldige opdracht!

Heel kort over dit plan:
Als gezegd gaat het uit van een gestapelde tunnel met twee keer twee rijstroken beneden en twee keer twee boven, met een scheiding tussen lokaal en doorgaand verkeer. Met die acht rijstroken geven we ruim baan aan het verkeer door Maastricht.

Heel opvallend is de groene avenue of boulevard waarover het aangenaam slenteren zal worden tussen het Céramique-terrein en de landgoederen ten noorden van de stad.

Beste mensen, Maastricht gaat geschiedenis schrijven met Avenue 2, met een gestapelde tunnel onder de stad en een rijk groen lint erbovenop. Nogmaals felicitaties aan Avenue 2 en tegelijkertijd aan alle inwoners van Maastricht en aan alle weggebruikers die straks vlot en veilig kunnen doorstromen.

Dank u wel.