Wet BAG is van kracht

Op 1 juli treedt de wet- en regelgeving rond de Basisregistraties Adressen en Gebouwen (BAG) in werking. De wet-en regelgeving is onder te verdelen in een Wet, Wijzigingswet, Besluit en Regeling. Op 12 maart 2009 is de Wijzigingswet bag in het Staatsblad gepubliceerd. Deze wijzigingswet regelt een aantal aanpassingen in de Wet bag om verder aan te sluiten bij de registratiepraktijk. De inhoud is reeds bekend uit onder andere de Grondslagen BAG, het Objectenhandboek BGR en het Processenhandboek BAG.

Naast vereenvoudiging en verduidelijking van wetsbepalingen, worden twee artikelen toegevoegd die gaan over (het resultaat van) de lopende implementatie bij gemeenten. Een aantal onderwerpen uit de Wet bag is verder uitgewerkt in het Besluit bag, dat op 24 maart 2009 in het Staatsblad is gepubliceerd. De Regeling bag bevat, naast inrichtingseisen (procesbeschrijving en back-up), vooral de uitwerking van de meer technische onderwerpen. Het geheel is per Koninklijk Besluit op 1 juli van kracht.

Meerwaarde
De BAG vormt een belangrijke basis voor de verbetering van de dienstverlening door alle overheden. Denk daarbij aan minder rompslomp bij het invullen van formulier, snelle en adequate dienstverlening in het kader van openbare orde en veiligheid en het voorkomen en opsporen van fraude. De BAG bevat ondermeer gegevens over panden, stand- en ligplaatsen én alle woonplaatsen, straatnamen en nummeraanduidingen worden geregistreerd. Deze gegevens zijn noodzakelijk binnen een goed werkend stelsel van basisregistraties. BAG is daarom ook benoemd als prioriteit in het Nationaal Uitvoeringsprogramma Dienstverlening en E-overheid.

Landelijke Voorziening
Ook de Landelijke Voorziening is op 1 juli 'in de lucht'. Alle gemeenten leveren hun gegevens aan de voorziening en afnemers kunnen de gegevens gebruiken.


Vanaf 2011 moeten de BAG gegevens worden gebruikt in alle overheidstoepassingen; dit is voor alle bestuursorganen een wettelijke verplichting. Denk bijvoorbeeld aan gebruik door hulpdiensten en de vele geografische toepassingen.

Voortgang
Veel gemeenten werken hard aan het behalen van de eisen die de Wet BAG stelt aan de gemeentelijke gebouwen- en adressenregistraties. Inmiddels hebben meer dan 150 gemeenten de aansluittoets doorlopen, woonplaatscodes zijn aan ruim 300 gemeenten uitgereikt en hebben 3 gemeenten hun BAG afgerond en zijn aangesloten op de Landelijke Voorziening. De implementatie is gerealiseerd wanneer de toelatingsaudit is behaald waarna een gemeente technisch kan aansluiten op de productieomgeving van de BAG Landelijke Voorziening.

Ondersteuning
Omdat een groot deel van de gemeenten hun BAG nog niet heeft gerealiseerd, zal VROM de gemeenten blijven ondersteunen en daarbij bevorderen dat gemeenten zo snel mogelijk aansluiten door goed te plannen, het proces te managen en door slimme oplossingen aan te reiken waardoor de invoering van de BAG niet ingewikkelder is dan strikt noodzakelijk. Het beheer van de Landelijke voorziening wordt verzorgd door het Kadaster. Daarnaast investeert het project BAG in het leggen van verbindingen met afnemende registraties en voorzieningen, zodat het voor partijen zo makkelijk mogelijk wordt om de BAG te gebruiken.

Meer informatie
Heeft u nog vragen voor het Projectteam BAG? Mail dan naar basisregistraties@minvrom.nl. Meer informatie over de BAG treft u ook aan op de site www.bag.vrom.nl.