Kabinet stimuleert elektrisch rijden

Nederland moet de internationale proeftuin worden voor elektrisch rijden. In een plan van aanpak trekt het kabinet hiervoor 65 miljoen euro uit. Uitgangspunt daarbij is dat al volgend jaar elektrische auto's financieel een stuk concurrerender worden, de eerste praktische barrières zijn geslecht en de eerste stappen voor een gestandaardiseerd laadsysteem zijn genomen. De ministerraad heeft hiermee ingestemd op voorstel van minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat en minister Van der Hoeven van Economische Zaken.

Nederland is bij uitstek geschikt voor elektrisch rijden door de korte afstanden, vlakke wegen en een goede stroomvoorziening. Ook zijn vele vooraanstaande toeleveranciers van elektrische auto's Nederlandse bedrijven. Om die uitgangspositie ten volle te benutten en de marktintroductie van elektrische auto's te versnellen heeft het kabinet een plan van aanpak opgesteld. Uitgangspunt daarbij is dat de overheid de markt faciliteert en stimuleert en niet forceert.

De hoofdpunten van de aanpak zijn:

  • Subsidie voor praktijktesten;
  • Gemiddeld 8.000 euro subsidie/fiscale faciliteiten op de aanschaf van elektrische auto's door bedrijven;
  • 20 procent voordeel door fiscale faciliteiten op investeringen in laadinfrastructuur;
  • Financiële impuls voor investeringen van de Nederlandse producenten van auto's en toeleveranciers;
  • Vrijstelling van de BPM en wegenbelasting voor elektrische auto's;
  • Rijk en andere overheden zetten zich in als 'launching customer' door haar eigen wagenparken waar en zodra mogelijk te elektrificeren.

Verder gaat een zogenoemd formule E-team uitdagingen, kansen en dilemma's op het gebied van elektrisch rijden opzoeken en aanpakken. Dit team zal bestaan uit toonaangevende mensen uit hun vakgebied, variërend van kennisindustrie, de markt en het maatschappelijk middenveld. Dit team gaat bijvoorbeeld lokale initiatieven verbinden opdat er in Nederland een gestandaardiseerd laad- en betaalsysteem voor elektrisch rijden komt.