Officiële opening Binnenstadservice

Alleen de uitgesproken tekst geldt.

Beste mensen,

Stedelijke distributie, het is een soms een wat verwarde kluwen. Iedereen heeft zijn eigen belang. Bijvoorbeeld binnen de gemeente. De wethouder van economie wil handel. De wethouder van verkeer wil veilige doorstroming. De wethouder van Milieu wil schone lucht. En de leverancier, de transporteur en de winkelier hebben ook – terecht – een eigen agenda. En vaak is de transporteur dan toch de pineut, die moet het maar zien te brengen.

We hebben gezien dat de instelling van venstertijden en andere beperkingen in totaal méér vrachtverkeer oplevert. Volgens TNO tot wel dertig procent. Door het krappe tijdspad moet leveranciers soms met dríe vrachtwagens de stad in, in plaats van één. Omdat ze anders hun rondje niet kunnen maken. Dat kan niet de bedoeling zijn.

En ondertussen groeien onze centra, in breedte, hoogte én diepte en komen er steeds meer goederen de stad in.

Kortom, een complexe situatie, die hoognodig uit het slop getrokken moet worden om de binnensteden in de toekomst leefbaar te houden.

Het lijkt erop dat Max Prudon en Birgit Hendriks met Binnenstadservice het begin van het touw hebben gevonden. Dat het probleem van stedelijke distributie langzaam wat ontwart. Hóe Binnenstadservice werkt weten we ondertussen allemaal, waaróm het werkt is wat lastiger te beantwoorden. Ik denk dat het Binnenstadservice een succes is omdat het vanuit de winkelier vertrekt. Díe heeft er voordeel bij, en kiest er bewust voor. Vervolgens hebben de leverancier en de transporteur en de keuze van het afleveradres gewoon te volgen. Klinkt simpel, maar organiseer het maar eens met al die partijen…

Met de eerste vestiging in Nijmegen moest het wiel uitgevonden worden, maar het aantal deelnemers is in een jaar tijd al van 25 naar 110 gegroeid. En nu gaat hier in Maastricht de derde onderneming met deze succesformule van start. Je ziet dat de winkeliers het concept nu al wat beter kennen, Maastricht pikte het snel op. Het aantal aanmeldingen staat op 25.

En het mooie is, ook grote ketens als Bijenkorf en V&D doen mee. Je zou denken dat die alleen in hele vrachtwagenladingen doen, en dan heb je Binnenstadservice niet nodig. Maar ook daar staan per week nog tientallen vrachtwagens aan de achterdeur voor kleinere zendingen. En het is fantastisch dat die bedrijven ook zien waar de winst te halen valt.

Dat ook zulke grote winkels nu meedoen, is een teken van een andere mentaliteit die ontstaat. Grote en kleine ondernemers nemen samen met Binnenstadservice hun verantwoordelijkheid én zien zakelijke kansen. Dat geldt zowel voor winkeliers als voor leveranciers als Lekkerland, waar ik zo een pakje voor bezorg.

Verder staan zo’n twintig gemeentes in Nederland te trappelen om te beginnen met Binnenstadservice. Logisch, het is goed voor het milieu, goed voor de doorstroming en het scheelt kosten.

Ik kwam dan ook graag langs, om mijn steun te betuigen bij de nieuwe Binnestadservice. Ik wens Khanny Jongen en haar collega’s veel succes met deze zaak. Mooi dat er een groep enthousiaste mensen klaar staat, die in dit idee geloven. Want initiatieven als deze zijn keihard nodig om stedelijke distributie uit het slop te trekken.

Dan zal ik nu maar eens mijn eigen steentje bijdragen!