Officiële start Nationale Databank Weggegevens

Alleen de uitgesproken tekst geldt.

Beste mensen,

Voor mij is het Evoluon een bijzondere plek. De bakermat van innovatie binnen Philips. Ooit was dit het kloppende hart van een regio die – nog steeds – bol staat van technisch kennen en kunnen. Een regio die sinds enkele jaren terecht het predikaat Brainport heeft. De overlevering wil, dat hier in de buurt verkeerslichten zelfs de eerste groene golf lieten zien. Dit geeft de officiële oprichting van het NDW toch wat extra’s mee?

We zijn hier bij elkaar omdat we samen aan de bereikbaarheid van Nederland werken. Dat doen we op talloze manieren. Door in te zetten op infrastructuur. Twee weken geleden heb ik bijvoorbeeld 253 miljoen euro vrijgemaakt voor de ruit rond Eindhoven.

We werken ook aan de bereikbaarheid van Nederland door in te zetten op verkeersmanagement. Door de wegen die er al zijn, zo goed mogelijk te benutten. Hier in de regio loopt bijvoorbeeld het succesvolle project Beter Bereikbaar Zuidoost Brabant.

Verkeersmanagement loont. Uit recent wetenschappelijk onderzoek blijkt dat we met ons allen stugge gewoontedieren zijn. Maar dat goede verkeersinformatie ons net iets avontuurlijker maakt. Vooral als de mensen onderweg betrouwbare informatie krijgen, zijn ze bereid hun gedrag aan te passen. Zo kan goede verkeersinformatie de files zeker tien procent terugdringen.

Daarom zetten we in 2007 een handtekening onder de oprichting van de Nationale Databank Weggegevens. In korte tijd is het ons gelukt om de organisatie en de inhoudelijke database op poten te zetten. Geen geringe taak.

Want de techniek die achter het NDW schuilgaat is indrukwekkend. Het gaat niet alleen om het opslaan van gegevens, maar ook om het toegankelijk maken, het continu actualiseren. Dat is in ICT land een helse klus. Een hoogstandje, dus we mogen er trots op zijn dat de databank vandaag online gaat.

De afspraak is om in 2012 zo’n 5500 kilometer Rijkswegen en doorstroomwegen van gemeenten en provincies in de databank te hebben. Daarmee dekken we vijftig tot zestig procent van het wegverkeer.
De ambitie is om in totaal zo´n tachtig tot negentig procent van het doorgaande wegverkeer actief te volgen, en bij te sturen vanuit professionele regionale verkeerscentrales. Dan heb ik het over ongeveer 10.000 kilometer weg!

In de afgelopen twee jaar hebben we veel handen op elkaar gekregen. Provincies, gemeentes, regio’s en het rijk, samen zetten we ons in om van het NDW een succes te maken. U weet net zo goed als ik dat deelname vrijwillig is. Toch doe ik hier nogmaals een oproep naar de decentrale overheden die nog niet meedoen: Sluit aan bij het NDW!

Want het NDW is goed nieuws voor de wegbeheerder.
U krijgt hiermee een instrument in handen om het verkeer beter te sturen. Met de groei van de database, wordt het ook mogelijk om op netwerkniveau te managen. Als de automobilisten bijvoorbeeld van het hoofdwegennet verdwijnen door een omleiding, kan een wegbeheerder ze op het onderliggend wegennet blijven volgen. In samenspraak kunnen verkeerslichten dan bijvoorbeeld als een ‘groene golf’ functioneren.

Ten tweede hebben de serviceproviders baat bij het NDW. Want alle informatie die we verzamelen gaat direct dóór naar serviceproviders.
We doen dit als overheden, om de informatie zo dicht mogelijk bij de automobilist te krijgen. Bijvoorbeeld op hun mobiele telefoon of hun navigatiesysteem.

Zo halen we het maximale uit de informatie die we verzamelen. En als we er met elkaar voor te zorgen dat de marktpartijen over héél Nederland gegevens ter beschikking krijgen, kan de reiziger beter geïnformeerd worden. Daarom is aansluiting van decentrale overheden ook zo belangrijk.
Voor providers is het NDW een de kans om met nieuwe producten te komen. Daar kunnen we vandaag ook al wat voorbeelden van zien, en dát is de marktwerking die we met verkeersinformatie voor ogen hebben.

In de derde plaats gaat het NDW het leven van de weggebruiker gemakkelijker maken. Als er nu bijvoorbeeld een ongeval is en de doorstroming stokt, dan duurt het vaak nog wel een kwartier voordat deze actuele verkeersinfo bij de weggebruiker komt, via een bord boven de weg, de radio of navigatiesysteem. Straks kan dat binnen de twee minuten, omdat de gegevens veel sneller verwerkt en verspreid worden. Die dertien minuten maken een wezenlijk verschil uit. Een automobilist kan dan nog net de laatste afslag vóór een file pakken, of weet hoe lang een bepaalde route duurt.

Beste mensen,
En over dat soort mogelijkheden, daar gaat het NDW over. We doen dit immers voor de mensen op de weg. Voor hen willen we een vlotte een vlotte en betrouwbare reistijd van deur-tot-deur te realiseren.
In dat licht noem ik nog een toekomstige ontwikkeling. Het NDW zal als voorbeeld dienen voor de oprichting van een Nationale Databank Openbaar Vervoer later dit jaar. Als die twee pijlers van weg en openbaar vervoer stevig staan, maken we de vervolgstap naar multimodale reisinformatie. Iedereen wil graag op pad met een voorspelbare reistijd. Daarvoor moet je weten wat de beste keuze is voordat je gaat reizen. De auto? Openbaar vervoer? Of een handige combinatie van die twee? Als weggebruikers hun reis efficiënter plannen, vooral wat betreft reistijden en routes, verminderen files en benutten we de schaarse wegcapaciteit beter. Kwalitatief hoogstaande verkeersinformatie en verkeersmanagement zijn daarbij onmisbaar.

Kortom, ik ben er blij mee dat we vandaag echt op start staan. Volle kracht vooruit!